Prestigiosul Festival internațional de film de la Veneția (desfășurat între 28 august și 7 septembrie) și-a desemnat câștigătorii la ceremonia de închidere de sâmbătă. „The Room Next Door”, primul film în limba engleză al marelui cineast spaniol Pedro Almodóvar, a primit Leul de Aur, iar lui Nicole Kidman i-a revenit premiul pentru cea mai bună actriță. Iată care au fost cel mai importante premii.
„The Room Next Door” a primit Leul de Aur la Veneția
Juriul celei de-a 81-a ediții a festivalului (prezidat de Isabelle Huppert și format din regizorii James Gray, Andrew Haigh, Agnieszka Holland, Kleber Mendonça Filho, Abderrahmane Sissako, Giuseppe Tornatore, Julia von Heinz și actrița Zhang Ziyi) a premiat cu Leul de Aur filmul lui Pedro Almodóvar „The Room Next Door”.
Filmul, ovaționat timp de șaptesprezece minute la Veneția, are două actrițe de forță în rolurile principale – Tilda Swinton și Julianne Moore, cărora regizorul le-a mulțumit în timpul discursului său fermecător, în mare parte în limba spaniolă, în timpul căruia a spus: „Acesta este primul meu film în limba engleză, dar spiritul este spaniol”. Pedro Almodóvar a mai fost distins cu un Leu de Aur onorific, pentru întreaga carieră, în 2019.
Filmul cineastului spaniol vorbește despre dreptul de muri cu demnitate, înfățișând povestea lui Ingrid (Julianne Moore) și a Marthei (Tilda Swinton), care au fost prietene apropiate în tinerețe, când lucrau împreună la aceeași revistă. După ani în care nu au mai ținut legătura, ele se reîntâlnesc într-o situație neobișnuită.
Marele premiu al juriului i-a revenit filmului „Vermiglio”, regizat de Maura Delpero, o dramă petrecută în 1944 în Vermiglio, un sat izolat din munți. Sosirea lui Pietro, un dezertor, în familia profesorului din sat și dragostea lui pentru fiica cea mare a acestuia vor schimba cursul vieții tuturor.
Leul de argint pentru cel mai bun regizor i-a revenit lui Brady Corbet, pentru drama „The Brutalist”. Când arhitectul vizionar László Toth (Adrien Brody) și soția sa, Erzsébet (Felicity), fug din Europa postbelică, în 1947, pentru a-și reconstrui moștenirea și a asista la nașterea Americii moderne, viețile lor sunt schimbate pentru totdeauna de un client misterios și bogat.
Cupa Volpi pentru cea mai bună actriță i-a revenit lui Nicole Kidman, pentru rolul din thrillerul erotic „Babygirl”, al regizoarei olandeze Halina Reijn, despre o puternică directoare de corporație (Nicole Kidman) care își pune în joc cariera și familia atunci când începe o relație toridă cu un stagiar mult mai tânăr (Harris Dickinson). Președinta juriului, Isabelle Huppert i-a transmis dragostea și compasiunea sa și a întregului juriu lui Nicole Kidman, care nu a putut fi prezentă la ceremonie din cauza morții mamei sale.
Acceptând premiul în numele ei, regizoarea Halina Reijn a citit mesajul actriței: „Astăzi am ajuns la Veneția, pentru a afla, la scurt timp, că frumoasa și curajoasa mea mamă, Janelle Ann Kidman, tocmai a murit. Sunt în stare de șoc și trebuie să merg la familia mea. Dar acest premiu este pentru ea. Ea m-a modelat, m-a îndrumat și m-a adus pe lume. Sunt mai mult decât recunoscătoare că pot să vă vorbesc tuturor despre ea prin intermediul Halinei. Ciocnirea dintre viață și artă este sfâșietoare. Inima mea este frântă”.
Cupa Volpi pentru cel mai bun actor i-a revenit lui Vincent Lindon, pentru rolul din „Jouer avec le feu”, regizat de Delphine Coulin și Muriel Coulin. Filmul îl are în centru pe Pierre (Vincent Lindon), un tată văduv al cărui fiu este atras de o ideologie pe care acesta nu o înțelege. Atitudinea fiului său testează, de fapt, capacitatea lui Pierre de a menține vie legătura dintre ei, pe fundalul evenimentelor din Franța de după mai 1968.
Festivalul de la Veneția i-a adus un triumf binemeritat filmului românesc „Anul Nou care n-a fost”, debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mureșanu. Acesta a primit patru distincții importante: premiul pentru Cel mai bun film din secțiunea Orizzonti, premiul FIPRESCI (acordat de juriul Federației internaționale a criticilor de film), premiul Bisato d’Oro 2024 pentru cel mai bun scenariu, din partea reprezentanților criticilor independenți prezenți la ediția a 81-a a festivalului și premiul Authors under 40 „Valentina Pedicini” – mențiune specială pentru imagine -, acordat directoarei de imagine Boróka Biró. Filmul, care descrie mai multe povești interconectate petrecute pe 20 decembrie 1989 în România, va putea fi văzut în cinematografele din România începând din 27 septembrie.
Iată lista cu cele mai importante premii ale Festivalului de la Veneția:
Competiție:
Leul de Aur pentru cel mai bun film: „The Room Next Door”, regia: Pedro Almodóvar Marele premiu al juriului: „Vermiglio”, regia: Maura Delpero Leul de argint pentru cel mai bun regizor: Brady Corbet, „The Brutalist” Premiul special al juriului: „April”, regia: Dea Kulumbegashvili Premiul pentru cel mai bun scenariu:Murilo Hauser, Heitor Lorega, „I’m Still Here”, regia: Walter Salles Cupa Volpi pentru cea mai bună actriță: Nicole Kidman, pentru rolul din „Babygirl”, regia: Halina Reijn Cupa Volpi pentru cel mai bun actor: Vincent Lindon, pentru rolul din „Jouer avec le feu”, regia: Delphine Coulin și Muriel Coulin Premiul Marcello Mastroianni pentru cel mai bun tânăr actor: Paul Kircher, pentru rolul din „Leurs enfants après eux”, regia: Ludovic Boukherma și Zoran Boukherma
Secțiunea Orizzonti:
Cel mai bun film: „Anul Nou care n-a fost”, regia: Bogdan Mureşanu
Cel mai bun regizor: Sarah Friedland, „Familiar Touch”
Premiul special al juriului: „One of Those Days When Hemme Dies”, regia: Murat Firatoglu
Cea mai bună actriță: Kathleen Chalfant, „Familiar Touch”, regia: Sarah Friedland
Cel mai bun actor: Francesco Gheghi, „Familia”, regia: Francesco Costabile
Cel mai bun scenariu: Scandar Copti, „Happy Holidays”, regia: Scandar Copti
Cel mai bun scurtmetraj: „Who Loves the Sun”, regia: Arshia Shakiba
Leul viitorului:
Premiul Luigi de Laurentiis pentru cel mai bun debut: „Familiar Touch”, regia: Sarah Friedland
Orizzonti Extra:
Premiul publicului: „The Witness”, regia: Nader Saeivar
Veneția Clasic:
Cel mai bun documentar despre cinema: „Chain Reactions”, regia: Alexandre O. PhilippeCel mai bun film restaurat: „Ecce Bombo”, regia: Nanni Moretti
Veneția Imersiv:
Marele premiu al juriului: „Ito Meikyu”, regia: Boris Labbé
Premiul special al juriului: „Oto’s Planet”, regia: Gwenael François
Premiul pentru cea mai bună realizare:„Impulse: Playing With Reality”, regia: Barry Gene Murphy, May Abdalla
Zilele autorilor:
Cea mai bună regie: „Manas”, regia: Marianna Brennand Premiul publicului: „Taxi Monamour”, regia: Ciro De Caro Premiul Europa Cinemas: „Alpha”, regia: Jan-Willem van Ewijk
Săptămâna criticii:
Marele premiu: „Don’t Cry, Butterfly”, regia: Dương Diệu Linh Mențiune specială: „No Sleep Till,” Alexandra Simpson Premiul publicului: „Paul & Paulette Take a Bath”, regia: Jethro Massey Premiul Clubului de film Verona pentru cel mai inovator film: „Don’t Cry, Butterfly”, regia: Dương Diệu Linh Premiul Mario Serandrei – Hotel Saturnia pentru contribuție tehnică: „Homegrown”, regia: Michael Premo Cel mai bun scurtmetraj: „Things That My Best Friend Lost”, regia: Marta Innocenti Cel mai bun regizor de scurtmetraj: „Nero Argento”, regia: Francesco Manzato Cea mai importantă contribuție tehnică – scurtmetraj: „At Least I Will Be 8 294 400 Pixel”, regia: Marco Talarico