Prezentat la recenta ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), în cadrul secțiunii Focus Polonia, serialul „Klangor” (2021) sare cu ușurință din pagină prin emoția autentică degajată de poveste, dar și prin abilitatea de-a ocoli clișeele genului.
Începutul său rece, auster, cu o scenă desfășurată în penitenciarul din orașul polonez Świnoujście, între terapeutul închisorii, Rafal Wejman (Arkadiusz Jakubik), și Emil Knapik (Konrad Eleryk), un deținut cu probleme mintale, este doar prologul unui șir de întâmplări al căror suspans se acumulează neîncetat.
Fără să poată anticipa ceea ce va urma, psihologul refuză să-l transfere pe deținut într-o altă celulă.
Curând, totul se precipită, fiindcă o infimă cantitate de droguri – introdusă în închisoare chiar de către un gardian – face ca toată ordinea, cu greu menținută, să fie spulberată. Doi deținuți mor, iar Knapik ajunge la spital, de unde evadează și fuge în pădure.
Telefonul de care se teme oricine
Aceasta este premisa multor întâmplări neprevăzute, care transformă în curând povestea într-o captivantă cursă contra cronometru. Nici acasă la Rafal complicațiile nu lipsesc. Fiicele lui adolescente, frumoasele Hania (Katarzyna Galazka), de optsprezece ani, și Gabi (Matylda Giegzno), de șaptesprezece ani, sunt la primele emoții și dezamăgiri în iubire.
Îndrăgostite, amândouă, de Ariel Galej (Maciej Musial), un surfer rebel, traumatizat de sinuciderea tatălui său cu ani în urmă, fetele devin rivale, se ceartă și își aruncă replici dureroase.
Rafal este singurul părinte prezent, fiindcă soția lui, Magda (Maja Ostaszewska), lucrează în Germania, îngrijind bătrâni, așa că trebuie să se descurce cu amândouă fiicele și cu delicatele lor probleme sentimentale.
Când Hania îl roagă să plece singur să o viziteze pe Magda, pentru că ea trebuie să ajungă la un party, tatăl se lasă înduplecat, dar nu realizează tensiunea dintre fete și pune condiția ca sora ei, Gabi, o fire voluntară și principială, care are, pe deasupra, centura roșie în taekwondo, să rămână cu ea și să o protejeze.
Numai că naivitatea și impulsivitatea vârstei își spun cuvântul, iar în dimineața următoare, după ce a ajuns în Germania, Rafal află că Gabi a dispărut în condiții misterioase.
Nimeni nu știe cu adevărat ce s-a întâmplat, doar mama fetelor primește un mesaj îngrozitor și neverosimil pe telefon, în care Gabi îi spune că l-ar fi ucis pe Ariel.
O căutare cu miză uriașă
Din acest moment, ancheta poliției alternează cu un întreg carusel al emoțiilor, pentru că deznădăjduitul Rafal și soția lui nu precupețesc nimic pentru a-și găsi fiica, pe care refuză să o creadă pierdută pentru totdeauna.
Scenariul scris de Kacper Wysocki după o idee de Tomasz Kaminski, alături de regia susținută a lui Lukasz Kosmicki, ridică permanent noi eșafodaje narative. Speculând iscusit detaliile de atmosferă și relevând mereu alte piste posibile, scenariul dă la iveală cu parcimonie motivații ascunse ale personajelor prinse în conflict, de care ne pasă și care ne prind în parcursul lor emoțional.
Refuzând sistematic rețetele genului, „Klangor” nu apelează la anchete liniare, articulate din urmăriri și focuri de armă. Deși căutarea tinerei Gabi este continuă și ajunge la o intensitate emoțională ieșită din comun, povestea luminează un întreg spațiu urban, cu luminile, dar mai ales cu umbrele sale.
Orașul Świnoujście devine un personaj în sine, cu oamenii săi plecați la lucru în străinătate, cu familii apăsate de conflicte și pierderi, cu infracțiuni mai mici sau mai mari și diverse necazuri cotidiene.
Și cu apropierea mării, care nu aduce veselie și freamăt, ci reprezintă mai curând un ecou al neliniștilor oamenilor și al enigmelor care îi dezbină.
Alături de atmosfera de neuitat din Świnoujście, pe care imaginea excelentă a reputatului operator Witold Plóciennik îl transformă, cum s-a spus, într-o tulburătoare „Louisiana poloneză”, cu secrete și meandre la tot pasul, serialul mizează inspirat pe numeroase personaje de care ne legăm neașteptat.
Dincolo de eroii săi principali, membrii familiei lui Rafal Wejman, antrenați într-o metamorfoză emoțională extraordinară, îi cunoaștem pe membrii familiei lui Ariel, răvășiți, și ei, de pierderea fiului.
Durul Piotrek Ryszka (Wojciech Mecwaldowski), paznicul închisorii și tatăl vitreg al tânărului, cu nenumăratele sale frustrări, ezitantul Krzysiek Ryzka (Piotr Witkowski, pe care l-am remarcat, pentru fotogenia și talentul său, în excelentul „Planeta celor singuri”), fratele mai tânăr al lui Piotrek, care ar face orice pentru băiețelul rămas cu fosta soție și pentru oamenii dragi, și care va avea un rol cu totul special în poveste, hotărâta Magda, mama fetelor sau eficienta detectivă Danka Schulze (Magdalena Czerwinska), veche colaboratoare a lui Rafal, sunt tot atâtea ipostaze ale frământărilor și slăbiciunilor omenești, încercând să-și trăiască viața într-un spațiu estic convingător conturat, ale cărui probleme ne sunt evident familiare, făcându-ne să empatizăm spontan cu ele.
Un personaj excelent construit este și dezabuzatul Emil Knapik (remarcabil interpretat de Konrad Eleryk), un personaj tragic, a cărui condiție de permanent țap ispășitor ne stârnește mila, în ciuda faptelor sinistre din biografia sa.
Fragilitatea irepetabilă a adolescenței
Un mare atu al poveștii este reprezentat de prezența charismatică a celor două fete, Hania și Gabi, care exprimă perfect acea înduioșătoare strălucire și grație a adolescenței, cu gesturile ei precipitate, cu încercările stângace de a ascunde de părinți prima țigară, prima emoție și toate nesiguranțele vârstei.
Vulnerabilitatea lor este puternic amplificată și de reacțiile părinților. Revenită acasă într-un turbion de spaime, Magda se frământă continuu și nu ezită să plece noaptea prin pădure după fiica dispărută. Chintesența emoțională a poveștii este însă tatăl lor, Rafal.
Neînduplecat în căutarea fiicei lui, acest bărbat scund și rotofei pornește să lupte cu întreg universul în jacheta lui galbenă, în contrast total cu decorul cenușiu, sever, deseori deznădăjduit, al orașului.
Rafal Wejman, străbătut permanent de panică, disperare și angoasă, de o furie surdă și oarbă care deseori îl duce spre acte necugetate, cumplite, grave, împingându-l dincolo de capătul puterilor, exprimă nucleul emoțional al poveștii.
Excelent articulat ca thriller polițist, „Klangor” are înscrisă, foarte inspirat, în țesătura sa, o emoție omenească universală – grija și frământarea părinților, mai ales a celor de adolescenți, într-o lume în care traficul de droguri, dezorientarea, anxietatea și lipsa de repere sunt probleme la ordinea zilei.
Dincolo de deznodământul pe care îl urmărim palpitând în ultimul episod, povestea ne însoțește mult timp, datorită siajului său emoțional intens și neașteptat, rar reușit în producțiile de acest gen.
Serialul Klangor va fi disponibil publicului român din 29 august, cu episoade difuzate luni și joi de la 21.30, în exclusivitate la Focus Sat TV. De asemenea, Klangor va fi disponibil și în biblioteca video on-demand din Aplicația Focus Sat. Tot aici poți urmări mai multe seriale Canal+ Original și poți testa Aplicația Focus Sat gratuit timp de şapte zile.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 12