Ruxandra Ion (67 de ani) este cunoscută în industrie drept „mama telenovelelor românești”, deoarece prima producție de acest fel, telenovela „Numai iubirea” (2004) poartă semnătura sa. Cu două decenii în spate de muncă la seriale, Ruxandra Ion semnează acum două producții de prime-time la Antena 1: „Lia – Soția soțului meu” și „Lasă-mă, îmi place! Camera 609”.
Ruxandra Ion (67 de ani) a făcut seriale de succes precum „Numai iubirea”, „Inimă de țigan”, ”Regina”, „Aniela”, „Iubire și onoare” (la Acasă) și recentele „Fructul oprit”, „Lia”, „Adela”, „Sacrificiul” (Antena 1).
„Trendul ăsta este. Singurul. Ficțiune. Încet, încet mor show-urile”
TVmania: Ce s-a schimbat semnificativ pe piața serialelor în aceste două decenii de la prima telenovelă românească?
Ruxandra Ion: Eu cred că e loc pentru toată lumea. Vedeți ce se întâmplă în America: acolo e un serial în fiecare zi la televizor. Vecinii turci au în fiecare zi serial la televizor, de trei ore. Noi mergem la târgul de la Cannes, pentru că mă ocup și de achizițiile pentru Happy Channel, de două ori pe an. Trendul ăsta este. Singurul. Ficțiune. Încet, încet mor show-urile. Și se simte. La Antenă au rămas două care sunt foarte puternice.
„Când îți place ce faci, treci peste niște lucruri”
Nu mai e competiția din anii 2000 între produsele românești. Acum e loc sub soare pentru toată lumea. Dvs mizați pe publicul feminin… Nu mai e același tronson, publicul țintă e diferit. Cum alegeți poveștile?
În primul rând, există o informare de la canal și acesta e: public principal, femei, bărbați, locul 2. Pe de altă parte, eu funcționez și am funcționat toată viața mea pe instinct. Simt că asta ar merge și, până acum, în ultima vreme, nu am dat greș. Chiar au mers.
Adaptările nostre la serialele turcești se duc destul de departe de original, dar asta nu înseamnă că nu păstrează niște lucruri. Au idei turcii, asta e, au și o industrie uriașă, uriașă! La ei se produc peste 60 de titluri pe an! Noi producem cu greu 5, 6.
Și produsele noastre adaptate sunt foarte bune. Acțiunea nu stagnează, au decoruri, efecte speciale…
Filmăm în regim de film, cu echipament de film, doar că e foarte greu. Cinstit.
Ce vă ține să luptați pe domeniul ăsta, dat fiind că e atât de greu?
Sunt îndrăgostită de meseria mea. Și dacă am avut vreodată mare noroc în viață, acela a fost că întotdeauna am făcut ce mi-a plăcut. Începând cu „Abracadabra” și terminând cu ce fac acum. Cred că dacă aș sta acasă, aș pica fără niciun fel de dubiu. Îmi place de mor ce fac. Și când îți place ce faci, treci peste niște lucruri. Pe de altă parte, îmi place foarte mult să călătoresc și fac în așa fel încât regulat să am o ieșire de 3-4 zile, să-mi dau un restart. Și funcționează restartul ăla.
Ce propuneți dvs la târgurile de la Cannes?
Nu eu vând, vând turcii de la care am cumpărat, eu merg la Cannes în principal să cumpăr produse pentru Happy Channel. Din această cauză, cunosc foarte bine piața turcească. Asta nu ne va opri să încercăm și produse originale, o să vedem, le vine timpul și lor. Toată lumea face adaptări după seriale turcești, pentru că vor să riște cât mai puțin. Noi încercăm să ne ducem și în direcția asta, o să vedem.
„Din păcate, nu poți să lucrezi cu aceiași oameni permanent. Și mi-e ciudă când mi-i fură competiția!”
Ați lansat multe generații de actori. Doi dintre cei lansați de dvs, Denis Hanganu și Daniel Nuță, sunt chiar în acest moment protagoniști la concurență. Dintre actorii tineri recent lansați, care vi se par cei cu potențialul cel mai mare? Să reziste…
Am avut o singură problemă, la „Sacrificiul”, căci Oana Cârmaciu a rămas gravidă destul de repede după începutul filmărilor și atunci s-a cam făcut praf povestea. A trebuit să modificăm, nu a fost ce am vrut, am dat-o de gard. În rest, eu sunt mândră de toate produsele mele. Firește că sunt îndrăgostită acum de ultimele două: „Lia, soția soțului meu” și „Lasă, mă, îmi place! Camera 609”.
Cât despre actori… asta e una dintre marile probleme, că nu le-aș da drumul, dar, din păcate, nu poți să lucrezi cu aceiași oameni permanent. Și mi-e ciudă când mi-i fură competiția!
Netflix și restul platformelor versus televiziunea clasică
Ce credeți că o să se întâmple pe piața de seriale? Avem o șansă reală să vedem și subiecte autohtone?
Eu zic că da.
Și pe platformele de streaming?
Cea mai mare problemă e limba. Pentru ele, nu e neapărat o prioritate de investiție în România. Polonia e o piață foarte mare, în Spania la fel, dar spaniola e printre cele mai vorbite limbi de pe glob. Acolo pun bani. Aici, de obicei, plătesc, dar plătesc puțin pe un produs gata făcut. Nu e un interes în momentul ăsta.
Încă mai credeți în televiziunea clasică?
Da. Noi avem cinci platforme în casă, dar știu foarte mulți oameni care nu au niciuna.
Ruxandra Ion vede seriale pe bandă rulantă
La ce vă uitați dvs si v-a atras atenția?
Eu văd seriale pe bandă rulantă, că asta mi-e meseria. Mi-au plăcut ultimul sezon din „Outlander”, ultimul sezon din „The Marvelous Mrs Maisel”. Serialul „Dead To Me”, cu Christian Applegate, nu l-am văzut la timpul lui, pentru că nu sunt fan al comediei negre, apoi am văzut trei sezoane în trei zile. Văd și lucruri poloneze, și lucruri spaniole. Sunt un mare devorator de seriale.