Din 24 septembrie sosesc în cinematografe „Complet necunoscuți”, o adevărată surpriză pregătită publicului românesc, „Otto Barbarul”, o sondare a psihicului adolescentin unică prin sensibilitatea și prin pregnanța sa și „Anul meu la New York”, o delectabilă poveste despre încredere și creativitate.
Cu o distribuție excelentă, care valorifică de minune șansa unui scenariu cu șapte roluri principale, „Complet necunoscuți” este versiunea românească a celebrului film „Complet străini” / „Perfetti sconosciuti” (2016), al regizorului italian Paolo Genovese, ecranizat în peste 20 de țări din cele mai diferite culturi, printre care Rusia Turcia, Franța, Spania, Polonia și Coreea de Sud.
Totul începe când șapte prieteni se întâlnesc să ia cina. La un moment dat, gazda, Maria (Anca Dumitra), propune un joc: toată lumea va pune telefoanele pe masă și va citi cu voce tare mesajele primite în seara aceea – sms-uri, e-mail-uri, mesaje sosite pe WhatsApp sau pe Facebook – și va răspunde la apeluri pe speaker.
Curând, amuzamentul deviază însă într-o dramă plină de surprize, fiindcă toți au secretele lor.
Făcând un slalom abil printre replici amuzante și teme grave, acest remake realizat cu inteligență și căldură redă perfect nevoia de intimitate și de demnitate a oamenilor, răvășite total, în cazul celor șapte convivi, de jocul aparent nevinovat de mai sus.
Noaptea de pomină din film demască o parte dintre neîmplinirile și adevărurile, uneori foarte greu de rostit, care se ascund în spatele multor cupluri, dar o face invitând spectatorul într-o atmosferă teribil de atractivă, care capătă relief nu doar datorită scenografiei subtile, ci mai ales datorită echilibrului perfect al interpretărilor și coeziunii admirabile a distribuției.
Atuul principal al filmului vine însă din familiaritatea extraordinară a acestei povești, cu care publicul se identifică spontan și care a dus la preluarea ei peste tot în lume.
Văzând „Complet necunoscuți” este imposibil să nu te gândești ce ai face în situația personajelor, dar și cât de dependenți am devenit, cu toții, de aceste minuscule și omniprezente telefoane mobile, care ne dirijează în mare măsură viața.
Trailer „Complet necunoscuți”
O: Complet necunoscuți, România, 2021 R: Octavian Strunilă D: Anca Dumitra, Andreea Grămoșteanu, Leonid Doni, Ada Galeș, Alexandru Conovaru, Gabriel Răuță, Adrian Ștefan
„Anul meu la New York”
La sfârșitul anilor ’90, Joanna (Margaret Qualley), o tânără new-yorkeză care visează să fie scriitoare, se angajează la agenția literară care îl reprezintă pe faimosul J.D. Salinger (Tim Post).
Cum excentrica Margaret (Sigourney Weaver), care conduce agenția, îi cere să prelucreze corespondența marelui scriitor, Joanna hotărăște să nu le mai răspundă fanilor prin formule standard, ci să individualizeze scrisorile, adăugându-le umor și emoție.
În timp ce își imaginează ce-ar spune Salinger, Joanna începe să-și descopere propria voce.
În rolul editoarei Margaret descoperim o Sigourney Weaver în mare formă, al cărei personaj de aici trimite, evident, la unul dintre succesele ei anterioare, comedia „O femeie face carieră” / „Working Girl” (1988), în care a jucat alături de Harrison Ford și Melanie Griffith.
Trailer „Anul meu la New York”
O: My Salinger Year, Canada/Irlanda, 2021 R: Philippe Falardeau D: Margaret Qualley, Sigourney Weaver, Douglas Booth, Seána Kerslake
„Otto Barbarul”
Lăudat deja pentru autenticitatea și sensibilitatea sa și recompensat cu premiul Zilelor Filmului Românesc la TIFF, filmul regizat de Ruxandra Ghițescu urmărește cu atenție și extraordinară empatie avalanșa de emoții din sufletul adolescentin, conturând un personaj unic, puternic, care rămâne impregnat în memorie mult dincolo de film.
Dincolo de înfățișarea sa punk, eroul său, „Otto Barbarul” (Marc Titieni), suferă intens, la cei 17 ani ai săi, după Laura (Ioana Bugarin), iubita pierdută în mod tragic.
Seismul său interior este însă puternic accentuat de un întreg carusel de vinovății induse de serviciile sociale care fac o anchetă, de mama iubitei lui și de propria familie.
Toți văd doar înfățișarea rebelă a puștiului, refuzându-i orice încercare de emancipare și fragilizându-i și mai mult echilibrul sufletesc.
Dincolo de povestea aparte, plină de forță, filmul „Otto Barbarul” face parte dintre momentele rare care ar putea naște un șir de discuții, atât de necesare, despre algoritmul absurd al unor criterii pedagogice standard, care provoacă, atât de des și de regretabil, suferința prea multor adolescenți.
Trailer „Otto Barbarul”
O: Otto Barbarul, România, 2020 R: Ruxandra Ghițescu D: Marc Titieni, Iulian Postelnicu, Ioana Bugarin, Ioana Flora, Andreea Grămoșteanu, Adrian Titieni, Mihaela Sârbu, Maria Popistașu