Emisiunile culinare sunt foarte populare, adunând milioane de oameni în fața televizoarelor. Drumul de la o cofetarie Bucuresti la o emisiune despre produse de cofetarie este foarte scurt.
Emisiunile culinare sunt foarte populare, adunând milioane de oameni în fața televizoarelor. Drumul de la o cofetarie Bucuresti la o emisiune despre produse de cofetarie este foarte scurt.
Nu trebuie să luăm neapărat notițe. Uneori ne uităm doar de plăcere, doar pentru a ne relaxa. Alteori ne inspiră și ne vin idei noi pentru alimentația de zi cu zi sau pentru o ocazie specială.
Fie că mergem să cumpărăm un tort la comanda sau preferăm să-l preparăm chiar noi, urmăritul emisiunilor cu și despre mâncare este reconfortant.
Nu toate producțiile sunt dedicate exclusiv mâncării. Multe dintre ele oferă sfaturi despre casă, viață, experiențe internaționale, cronici de călătorie.
Am adunat într-o listă câteva dintre cele mai populare emisiuni din întreaga lume. Acestea au fost sau sunt difuzate și în România.
Are 142 de episoade, filmate între 2005 și 2012. A fost inițial difuzată în SUA, pe Travel Channel. Ulterior a căpătat o faimă internațională, iar protagonistul ei a devenit foarte cunoscut și iubit. Asta datorită aventurilor sale culinare și culturale, și a observațiilor sincere despre lumea din jurul său. Show-ul l-a urmărit în locații cosmopolite, periculoase, relaxante, deprimante. Din Mozambic până în Croația și din Australia în Kurdistan.
Anthony Bourdain, decedat în 2018, a absolvit Institutul Culinar al Americii. A lucrat în numeroase bucătării din New York, inclusiv în câteva restaurante celebre. Cartea sa „Kitchen Confidential” a devenit bestseller. Include experiențe proprii, amintiri și priviri în spatele „scenei” în industria culinară.
Bourdain a vizitat România în 2008 și a filmat aici un episod al emisiunii sale. El s-a declarat nemulțumit de experiență: „Cel mai prost scenariu e când guvernul încearcă să se infiltreze în echipa ta locală şi să cosmetizeze realitatea. De pildă, filmam nişte măcelari în România rurală, găsisem un om potrivit, dar a aflat guvernul şi a trimis pe cineva peste el. I-au zis: «Casa ta nu e suficient de frumoasă, te mutăm în altă casă, Îmbracă-ţi copiii – de 8 şi 9 ani – în costume tradiţionale şi pune-i să danseze». Au ieşit nişte scene penibile, de o falsitate teribilă, cu copii îngroziţi puşi să danseze dansuri populare. Ne-au zis: «Nu filmaţi câini vagabonzi, nu filmaţi ţigani! Filmaţi doar hoteluri de lux!»”.
În cadrul emisiunii, Andrew Zimmern călătorește în diferite țări și încearcă mâncăruri dintre cele mai ciudate. Experiențele sale nu oferă atenție doar felurilor de mâncare bizare, ci și culturii fiecărei zone. Un show complex, cu 199 de episoade, început în 2006.
Zimmern a început studiile culinare la 14 ani ș a lucrat ca bucătar-șef sau manager general în cele mai tari restaurante din New York. Din cauza dependenței de droguri și alcool, el a fost om al străzii aproape un an. Apoi a luat viața de la capăt, a mers la dezintoxicare și a pus pe picioare noi afaceri legate de mâncare. El a vorbit în emisiuni despre problemele avute și a atras atenția asupra dependențelor și a stilului de viață haotic.
Constatăm astfel că lumea culinară este mult mai complexă decât lasă să se vadă. E ușor să mergi într-o cofetarie Bucuresti are atâtea variante, să mănânci o prăjitură sau să ceri un tort la comanda. Să intri într-un restaurant și să comanzi tot felul de mâncăruri delicioase. Totul pare simplu și deloc problematic. Însă nu știm niciodată ce se află în spatele „scenei”, departe de lumina reflectoarelor. Dincolo de clienți, mese strălucitoare și produse ieșite din comun. Astfel de emisiuni și experiențele de viață ale celor care le prezintă oferă o perspectivă unică asupra acestei lumi.
Unul dintre primele show-uri culinare, a început transmisia în 1963 și a durat 10 ani. A fost reluat de nenumărate ori de atunci, inclusiv în zilele noastre.
Prin el, Julia Child a introdus mâncarea franțuzească în SUA, într-o perioadă în care era considerată prea scumpă, potrivită mai mult pentru restaurante de lux decât pentru gătit acasă. Child a pus accentul pe ingrediente proaspete și neobișnuite. Show-ul a fost filmat cap-coadă pe bandă video, live, lăsând astfel loc și unor mici greșeli, pe care Julia le-a folosit pentru a încuraja telespectatorii să se relaxeze dacă nu le ies produsele ca niște prăjituri de cofetărie sau tort la comanda.
Julia Child a vrut să intre în armată, dar a fost respinsă pentru că era prea înaltă. A aut mai multe meserii, printre care cercetătoare în proiecte top-secret, la Biroul de Servicii Strategice. A lucrat în Sri Lanka, China. Soțul ei a familiarizat-o cu bucătăria franceză, iar Julia s-a apucat de studii la Paris și a făcut parte din diverse cercuri de gurmanzi celebri. A scris cărți și a făcut emisiuni pe teme culinare, testând mii de rețete de-a lungul vieții.
Cele 208 episoade din „The French Chef” includ preparate celebre precum Quiche Lorraine, Bouillabaise, Coquilles St. Jacques, Napoleons, clătite franțuzești, printre multe altele. Inclusiv delicioasele brioșe, care ne amintesc de pufoasele brioșe de ciocolată sau vanilie, de diverse sortimente (cu morcovi, banane, nuci sau portocale), decorate cu cremă de mascarpone sau de ciocolată italiană. Dacă emisiunea ne face poftă, bunătățile sunt doar la un click distanță – de exemplu pe https://www.magicake.ro/!
Viața Juliei a fost surprinsă în filmul „Julie and Julia”, din 2009, cu Meryl Streep în rolul principal.
Celebră scriitoare, bucătăreasă și gazdă de emisiuni TV, Nigella a devenit celebră prin show-uri care-i poartă numele.
A absolvit Universitatea Oxford și a făcut studii și în Florența, Italia, unde s-a îndrăgostit de bucătăria italiană. A lucrat în presă, făcând recenzii de carte pentru The Spectator. Ulterior a devenit critic culinar.
De multe ori se întâmplă să pornim o afacere sau un nou proiect, cum ar fi o cofetarie Bucuresti, de exemplu, la sfatul cuiva drag. Nici Nigella nu face excepție. A luat în calcul ideea de a face un show despre mâncare la sugestia soțului său.
Diverse variante ale emisiunilor au rulat pe BBC de-a lungul anilor, fiind extrem de populare. Nigella, Nigella Bites, Nigella Express, Nigella’s Christmas și Nigellissima sunt doar câteva dintre ele.
Nefiind o bucătăreasă profesionistă, Nigella a pus mereu accent pe mâncărurile de suflet, din rețetele familiei sale. A încurajat publicul să facă la fel și să păstreze tradiția culinară a rudelor lor. Cu un stil casual, nu s-a temut niciodată să spună că preferă mâncărurile grase, cu gusturi bogate, că nu întotdeauna mănâncă sănătos și că face și greșeli când gătește. Latura sa umană a fost cea care i-a cucerit definitiv pe telespectatori. E poreclită „Zeița domestică” tocmai din acest motiv.
Dacă avem chef și motivație, putem apela la câteva dintre rețetele sale faimoase. Tort-budincă de zmeură, pui cu unt, penne cu vodcă, prăjitură Guiness cu ciocolată, risotto din Liguria, somon cu lămâie și migdale. Pentru zilele când nu avem timp sau inspirație, există oricând varianta unei prăjituri de cofetarie – Bucuresti are multe soluții în acest sens, sau a unei comenzi de mâncare, fără să ne simțim vinovați că nu ne mobilizăm să gătim singuri. Și Nigella are astfel de momente, cu siguranță ;).
Fotomodel de origine poloneză, absolventă a facultății de istorie și ulterior lucrând ca broker, Martha a construit un adevărat imperiu media pe teme culinare și nu numai. Numele său e cunoscut peste tot în lume, iar show-urile sale sunt foarte populare. Brandul „Martha Stewart” include produse TV, online, print și merchandising, într-o varietate uriașă. Un adevărat stil de viață patentat de americancă, ce i-a adus o avere aproape 700 de milioane de dolari.
„The Martha Stewart Show” este cea mai cunoscută emisiune a sa. A rulat între 2005 și 2012, având nu mai puțin de 1.162 de episoade! Show-ul s-a concentrat pe mâncare, grădinărit și design interior. Martha oferea sfaturi pentru gătit, dar și pentru casă, fiind o sursă esențială de informare în domeniu.