A devenit deja o tradiție această „Noapte albă a filmului românesc”, inițiată prin primăvară de către Televiziunea Română şi care se difuzează pe canalul TVR 3, cu periodicitate lunară (în general, în ultima sâmbătă a fiecărei luni).
De obicei, fiecare program era dedicat unui tânăr (sau chiar mai puțin tânăr) regizor al noului cinematograf românesc, încercându-se un fel de retrospectivă cvasi-integrală a operei acestuia. S-au perindat astfel pe micul ecran, din primăvară până acum, titluri esențiale aparținând unor regizori precum Marian Crişan, Adina Pintilie sau Tudor Giurgiu.
„Neidentificat”, în premieră la televiziune
De data aceasta, însă, fiind vară (sau probabil nemaifiind nimeni de omagiat expres), organizatorii apelează la două reluări, ale unor filme însă cu totul deosebite, excepționale. Prezintă însă, în deschidere, în premieră şi un film recent, de mare succes, după care cinefilii jinduiesc de mult să-l vadă pe micul ecran: thrillerul „Neidentificat” al regizorului Bogdan George Apetri.
„Noaptea albă a filmului românesc” de pe postul TVR 3, ediția de august, va începe sâmbătă, 27 august, la „miezul nopții” (ora 0.00), şi va ține până duminică dimineața, la ora 6.00. Se vor prezenta, unul după altul, trei filme de excepție: „Neidentificat”, regia Bogdan George Apetri, „Touch Me Not”, regia Adina Pintilie, şi „Parking”, regia Tudor Giurgiu.
Dar să le luăm pe rând, precum sergentul Pristanda într-o piesă a lui Caragiale.
1. „Neidentificat” (România, 2020), regia Bogdan George Apetri, director de imagine: Oleg Mutu, cu: Bogdan Farcaș, Dragoș Dumitru, Vasile Muraru, Ana Popescu, Adrian Aradits, Valentin Popescu, Emanuel Pârvu, Ovidiu Crișan, Kira Hagi, Ioana Bugarin.
Se va difuza între orele 0.00 şi 2.00.
Thrillerul românesc „Neidentificat”, precum şi „urmarea” acestuia, „Miracol” (2021), sunt printre cele mai de succes producții autohtone ale ultimilor doi ani, cei aşa-zis „pandemici”, să le spunem aşa. Sunt semnate de către regizorul Bogdan George Apetri, originar din Piatra Neamț, dar plecat de multă vreme în America, unde şi-a făcut studiile şi o carieră academică.
O „trilogie a violenței”
Apetri a mai făcut un film venind „înapoi în România” în anul 2010, drama „Periferic”, cu Ana Ularu în rolul principal, film destul de bun şi apreciat. De data aceasta, se poate spune că a dat lovitura, însă, cu aceste două filme despre conflicte rasiale şi obscure „legături de sânge”.
„Neidentificat” şi „Miracol” (pe care sperăm să-l vedem şi pe el cât mai curând la televiziune) au vagi legături între ele – unele personaje secundare din primul film „migrează” în cel de-al doilea –, dar sunt prezentate ca primele două părți ale unei „trilogii”. Cel de-al treilea episod, însă, nu este încă scris şi făcut.
Conform sinopsisului oficial, „în timp ce traversează o perioadă dificilă în viața personală, polițistul Florin Iespas (Bogdan Farcaș) devine obsedat de un posibil caz de incendiere, rămas nerezolvat, în urma căruia au rezultat două victime. Convins că Bănel (Dragoș Dumitru), un tânăr de etnie rromă, este implicat în tragedie, încearcă să construiască un caz împotriva lui, jucându-se, deloc discret, cu limita dintre etica profesională și abuzul de putere. Lucrurile iau însă o turnură neașteptată, atunci când mai multe detalii din viața lui Florin ies la iveală”.
2. „Touch Me Not” / „Nu mă atinge-mă” (coproducție internațională, 2018), regia Adina Pintilie, director de imagine: George Chiper.
Se va difuza între orele 2.00 şi 4.00.
S-a vorbit atât de mult despre acest film, inițial într-un context controversat, stârnind pasiuni, apoi mai „aşezat”, devenind din ce în ce mai clară valoarea lui, încât se poate spune că, în cei peste 4 ani trecuți de la premiera din 2018 de la Festivalul de la Berlin (unde a luat Ursul de Aur), s-a instalat deja ca un clasic cert al zilelor noastre.
Filmul care i-ar fi plăcut lui Friedrich Nietzsche
Dincolo de studiul asupra intimității făcut, „Touch Me Not” este opera cinematografică actuală care spune cel mai mult despre ideile filozofice cele mai de avangardă sau „la modă”, despre aşa-numitul concept al „post-umanului”.
„«Touch Me Not» al Adinei Pintilie funcţionează foarte bine ca o colecţie de secvenţe din viitorul post-uman al speciei, cel spre care apariţia şi convieţuirea cu «inteligenţa artificială» ne-mpinge, vrem, nu vrem”, scriam încă din 2018.
„Ca (mai) totdeauna, filosoful la care trebuie în primul rând să ne raportăm este germanul Nietzsche (…). Oricum, este, în ultimii ani, filmul cu cea mai puternică încărcătură filosofică din cinematografia universală”, continuam în acea cronică ocazionată de revederea filmului la un festival Films de Cannes.
„Un regizor și personajele sale pornesc împreună într-o cercetare personală despre intimitate. La granița fluidă dintre realitate și ficțiune, TOUCH ME NOT urmărește călătoriile lor emoționale cu o privire profund empatică. Prinși între dorința de intimitate și frica profundă de ea, Laura și Tomas încearcă să depășească vechi „scenarii”, mecanisme de apărare și tabuuri, să taie cordonul ombilical și să fie în sfârșit liberi. TOUCH ME NOT explorează modurile cu totul neașteptate în care putem descoperi intimitatea, cum putem iubi fără să ne pierdem pe noi înșine”, comunică organizatorii.
3. „Parking” (România-Spania, 2019), regia Tudor Giurgiu, cu: Mihai Smarandache, Belén Cuesta, Ariadna Gil, Luis Bermejo, Carmen Florescu, Eric Frances, Manuel Bandera.
Se va difuza între orele 4.05 şi 5.55.
Acesta este cel mai nou film al importantului şi apreciatului regizor român Tudor Giurgiu (50 de ani, ocazie cu care a şi fost omagiat de TVR 3). I s-a mai zis lui Giurgiu, câteodată, că, deşi excelează în temele şi subiectele politice şi sociale (vezi excelentul „De ce eu?”, sau comedia „Despre oameni şi melci”), e mai departe de experimentele narative sau de „limbaj” ale colegilor săi de generație.
Iată-l pe regizor încercând un astfel de film, poematic şi cu o structură narativă mai complicată, un film care în general „îi iese”, o încercare relativ reuşită. Pentru aceasta a apelat la romanul „Apropierea” al românului Marin Mălaicu-Hondrari (şi coscenarist al filmului), scriitor apreciat al noii generații (care-a stat şi el mult în Spania, aşadar cartea are elemente autobiografice), roman care stă la baza scenariului de la „Parking”.
„Adrian e un emigrant român care lucrează ca paznic într-un parc auto din Cordoba. Întâlnirea cu Maria, în noaptea de Sânziene, pare predestinată. Pasiunea dintre ei nu ţine cont de nimeni, iar încercările prin care trec împreună nu fac decât să le testeze dragostea”, conform sinopsisului.