După 92 de ani de pelicule laureate cu Oscarul pentru cel mai bun film, autorul articolului se întreabă de câte ori s-au înșelat, de fapt, membrii Academiei Americane de Film în aprecierile lor.
Acesta consideră și că anul 2020 a fost unul rar, în care membrii Academiei au premiat pe cine trebuie și că victoria filmului sud-coreean „Parazit” (2019), care a câștigat la categoria cel mai bun film, dar și la cel mai bun film internațional, a fost cel mai bun lucru care se putea întâmpla într-un Hollywood ce urma să fie lovit curând de pandemie (gala Oscar a avut loc pe 9 februarie 2020 – n.r.).
De asemenea, autorul citează „scandalul plicului” din 2017 (pe care îl numește „Envelopegate”), când numele filmului muzical „La La Land” (2016) a fost citit în mod greșit la categoria cel mai bun film, al cărei adevărat câștigător era „În lumina lunii” (2016). Tot aici este amintit cazul galei din 2019, „când toată lumea a crezut că «Bohemian Rhapsody» ar putea câștiga în cel mai pesimist scenariu, pentru ca, apoi, premierea filmului «Green Book: O prietenie pe viață» la categoria cel mai bun film să le lase multora un gust amar”.
În continuare, articolul se pronunță cu privire la cei mai proeminenți premianți și „nedreptățiți” din istoria Oscarurilor.
Cine și cui i-a „răpit” premiul Oscar?
În 1942:
Cine a fost premiat cu Oscarul pentru cel mai bun film: „Ce verde era valea mea” (1941)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Citizen Kane” (1941)
Probabil cea mai flagrantă greșeală din istoria Oscarurilor, când „Ce verde era valea mea”, drama unei familii de mineri regizată de John Ford, a premit cinci premii, iar capodopera lui Orson Welles „Cetățeanul Kane”, considerat multă vreme cel mai bun film realizat vreodată, a primit o singură statuetă, pentru cel mai bun scenariu (scris de Herman Mankiewicz și Orson Welles).
În 1953:
Cine a fost premiat: „Cel mai mare spectacol” (1952)
Cine ar fi trebuit să câștige: „La amiază” (1952).
Chiar și cu o distribuție de vedete, precum Charlton Heston, Dorothy Lamour, James Stewart, Bob Hope și Bing Crosby, „Cel mai mare spectacol” era, de fapt, un spectacol comercial de 152 de minute despre lumea circului, aflat mult sub nivelul filmului „La amiază”, regizat de Fred Zinnemann. Unul dintre cele mai reușite westernuri realizate în epoca de aur a Hollywoodului, acesta îl avea pe Gary Cooper în rolul principal, al unui șerif care apără singur orașul de răufăcători, pentru că locuitorii acestuia sunt prea lași.
În 1967:
Cine a fost premiat: „Un om pentru eternitate” (1966)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” (1966)
Vibrantul film biografic despre Sir Thomas More (Paul Scofield) a avut o victorie netă, cu șase premii Oscar, dar premiul ar fi trebuit să meargă la comedia neagră a lui Mike Nichols despre căsnicie „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Acesta a fost un film absolut nebunesc și riscant pentru vremea sa, care beneficia, în plus, de interpretarea uluitoare a lui Richard Burton și, mai ales, a lui Elizabeth Taylor.
În 1974:
Cine a fost premiat: „Cacealmaua” (1973)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Exorcistul” (1973)
Ambele filme au fost hituri uriașe, cu câte 10 nominalizări, iar Robert Redford și Paul Newman au fost extrem de reușiți în rolurile a doi escroci cuceritori. Totuși, horrorul „Exorcistul”, regizat de William Friedkin, a fost cu adevărat remarcabil, o capodoperă înfricoșătoare despre credință și inocență care a făcut oamenii să tremure timp de vreo patru decenii.
În 1980:
Cine a fost premiat: „Kramer contra Kramer” (1979)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Apocalipsul acum” (1979)
Nu vrem să privăm de vreun merit teribila poveste cu Dustin Hoffman și Meryl Streep despre divorț, dar „Apocalipsul acum”, capodopera lui Francis Ford Coppola, a fost o poveste grandioasă despre ororile frontului, un film de război cum nu s-a mai văzut.
În 1982:
Cine a fost premiat: „Carele de foc” (1981)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Indiana Jones și Căutătorii arcei pierdute” (1981)
Chiar dacă filmul lui Hugh Hudson a fost o poveste adevărată despre sportivii olimpici, rămasă în istorie mai ales datorită muzicii sale compuse de Vangelis, „Indiana Jones și Căutătorii arcei pierdute”, filmul lui Steven Spielberg, avea să rescrie genul filmelor de aventuri și să redefinească în întregime cultura pop. Dacă „Indiana…” ar fi fost premiat atunci, acest lucru ar fi influențat și toată istoria blockbusterelor.
În 1986:
Cine a fost premiat: „Departe de Africa” (1985)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Culoarea purpurie” (1985)
Povestea de dragoste plasată în Kenya colonială și interpretată de Robert Redford și Meryl Streep i-a cucerit pe membrii Academiei, dar nu și pe toți criticii, care au avut cronici amestecate. În schimb, Academia a respins filmul lui Steven Spielberg, care explora deschis rasismul, sexismul și violența domestică de la începutul secolului al XX-lea, care i-a adus Globul de Aur lui Whoopi Goldberg și a reprezentat debutul lui Oprah Winfrey în film.
În 1990:
Cine a fost premiat: „Șoferul doamnei Daisy” (1989)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Terenul de baseball” (1989)
Duo-ul actoricesc format de Jessica Tandy și Morgan Freeman, în rolul unei femei în vârstă și al șoferului ei afro-american, a dat viață unei povești emoționante, învingând filme ca „Născut pe 4 iulie”, „Piciorul meu stâng” sau „Cercul poeților dispăruți”. Și totuși, niciunul nu a fost la fel de reușit ca „Terenul de baseball”, povestea surprinzătoare despre performanțele din baseball și despre visele jucătorilor regizată de Phil Alden Robinson, cu Kevin Costner în rolul principal.
În 1995:
Cine a fost premiat: „Forrest Gump” (1994)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Pulp Fiction” (1994)
Tom Hanks a străbătut literalmente istoria în rolul celui mai zelos personaj din istoria Oscarurilor de până atunci, dar „Pulp Fiction”, al lui Quentin Tarantino, a reprezentat un adevărat fenomen cultural, ultraviolent, complex din punct de vedere narativ, fiind nu doar cel mai bun film al anului, ci probabil al deceniului.
În 1997:
Cine a fost premiat: „Pacientul englez” (1996)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Fargo” (1996)
Drama romantică petrecută pe fundalul celui de-Al Doilea Război Mondial, regizată de Anthony Minghella, a fost un film bun, deși cele trei ore ale sale au pus la încercare răbdarea spectatorilor. Pe de altă parte, „Fargo” a inspirat un serial TV de mare succes și a devenit un reper pentru comedia neagră în cinema. Regizat de Joel și Ethan Coen, care au plasat acțiunea în Minnesota natală, acoperită de zăpadă, filmul urmărește un șir de evenimente irezistibile, care combină violența, absurdul, umorul negru și o neașteptată omenie.
În 1999:
Cine a fost premiat cu Oscarul: „Shakespeare îndrăgostit” (1998)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Salvați soldatul Ryan” (1998)
Recentele „Dunkirk” și „1917” au înfățișat din plin ororile războiului, dar nimeni nu a reușit acest lucru mai bine decât „Salvați soldatul Ryan”, cu un Tom Hanks perfect în rolul principal. Chiar dacă „Shakespeare îndrăgostit” a fost un film biografic original și un experiment interesant, nu avea nici un atu pentru a surclasa filmul clasic de război al lui Steven Spielberg.
În 2005:
Cine a fost premiat: „O fată de milioane” (2004)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Aviatorul” (2004)
Chiar dacă Martin Scorsese avea să-și vadă munca premiată nu peste mult timp, când „Cârtița” (2006) a câștigat premiul Oscar pentru cel mai bun film, ar fi trebuit ca și cu „Aviatorul” să se întâmple același lucru. Strălucitul film biografic despre Howard Hughes (Leonardo DiCaprio), cu nebunia sa excentrică, depășește cu mult drama regizată de Clint Eastwood plasată în lumea boxului, care are, pe deasupra, un final absolut ratat.
În 2006:
Cine a fost premiat: „Povești din L.A.” (2004)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Brokeback Mountain – O iubire secretă” (2005)
Drama plină de vedete (Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Brendan Fraser, Ryan Phillippe, Thandie Newton) a lui Paul Haggis despre tensiunile rasiale din L.A., care a avut cronici amestecate și multe stereotipuri, a transformat Oscarul de atunci în eșec. „Brokeback Mountain – O iubire secretă”, drama atemporală și emoționantă a lui Ang Lee, cu Jake Gyllenhaal și regretatul Heath Ledger într-o poveste despre dragostea interzisă dintre doi cowboy, avea mult mai multe atuuri pentru a câștiga.
În 2011:
Cine a fost premiat: „Discursul regelui” (2010)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Lebăda neagră” (2010)
La acel moment, s-a spus că „Discursul regelui”, povestea regelui George al VI-lea și a felului în care și-a învins bâlbâiala, a învins pe nedrept spectaculosul „Rețeaua de socializare”, regizat de David Fincher. Cu toate acestea, adevăratul câștigător ar fi trebuit să fie bizarul și minunatul „Lebăda neagră”, al lui Darren Aronofsky, cu Natalie Portman în rolul unei balerine chinuite de numeroși demoni.
În 2019:
Cine a fost premiat: „Green Book: O prietenie pe viață” (2018)
Cine ar fi trebuit să câștige: „Agent provoKkKator” (2018)
„Green Book: O prietenie pe viață” este un film bun și foarte bine jucat, dar în noaptea în care au fost onorați mai mulți artiști de culoare alegerea ideală ar fi fost „Agent provoKkKator”, filmul regizat de Spike Lee. Acesta este o dramă polițistă amuzantă, care reușește simultan să pună pe gânduri, ilustrând trecutul rasist al Americii și reflectând la vremurile tumultuoase pe care le trăim.
Redactorul de la USA Today nu este însă singurul care pune la îndoială deciziile membrilor Academiei Americane de Film. Un alt articol recent din publicația hongkongheză South China Morning Post situează printre filmele supraapreciate din competiția Oscarurilor de-a lungul timpului filme ca „Lawrence al Arabiei” (premiat cu 7 Oscaruri și 4 Globuri de Aur în 1963), „Titanic” (câștigător a 11 Oscaruri și 4 Globuri de Aur în 1998), „Shakespeare îndrăgostit” (premiat cu 7 Oscaruri și 3 Globuri de Aur în 1999), „American Beauty” (recompensat cu 5 Oscaruri și 3 Globuri de Aur în 2000), „Gladiatorul” (5 Oscaruri și 2 Globuri de Aur), „Chicago” (6 Oscaruri și 3 Globuri de Aur în 2003), „Cârtița” (4 Oscaruri și un Glob de Aur în 2007), „Vagabondul milionar” (8 Oscaruri și 4 Globuri de Aur în 2009), „Artistul” (5 Oscaruri și 3 Globuri de Aur în 2012), „Omul Pasăre sau Virtutea nesperată a ignoranței” (cu 4 Oscaruri și 2 Globuri de Aur în 2015), „Forma apei” (4 Oscaruri și 2 Globuri de Aur în 2018). Toate aceste contestări demonstrează, încă o dată, cât de mult sunt supuse, chiar și marile premii cinematografice, criteriilor subiective și contextului epocii în care au concurat.