De astăzi, este disponibil pe Netflix lungmetrajul de acțiune coreean „Kill Boksoon” (2023), cu actrița Jeon Do-yeon, pe care tocmai am văzut-o în comedia romantică „Crash Course in Romance” (2023), în care interpreta un cu totul alt gen de rol.
de Mioara Tronaru,
De astăzi, este disponibil pe Netflix lungmetrajul de acțiune coreean „Kill Boksoon” (2023), cu actrița Jeon Do-yeon, pe care tocmai am văzut-o în comedia romantică „Crash Course in Romance” (2023), în care interpreta un cu totul alt gen de rol.
Gil Bok-soon (Jeon Do-yeon – Crash Course in Romance – ) nu mai e la prima tinerețe. Nu e căsătorită și are o fiică adolescentă, care tocmai a ajuns la vârsta în care comunicarea a devenit o problemă.
Mama plănuiește tot timpul tot felul de strategii pentru a rezolva problema, dar toate dau greș. Nici serviciul nu îi permite să fie tot timpul alături de fiica ei, dar asta-i oricum situația comună a femeilor care aleg să aibă și o carieră.
Cât despre job-ul ei, contractul este pe cale să-i expire și nu e sigură dacă să-l reînnoiască sau nu. Sunt prea multe reguli în domeniul ei de activitate, iar colegii și șefii sunt gata oricând să-i ia gâtul. La propriu, pentru că Gil Bok-soon este renumita asasină profesionistă poreclită de confrați, cu admirație și invidie la fel de mari, Kill Boksoon.
Pe măsură ce-și îndeplinește misiunile letale, femeia își dă seama că îi e din ce în ce mai greu să-și mintă fiica cu privire la job-ul ei din domeniul „evenimentelor”, să-și managerieze relația cu colegii de breaslă și cu șefii și chiar să mențină poziția de cea mai eficientă asasină a organizației din care face parte. Orice greșeală o poate costa viața. Așa că Bok-soon se îndreaptă spre o criză.
Toată lumea a comparat filmul coreean cu seria americană „John Wick”, condusă cu succes pe marile ecrane de Keanu Reeves. Apropierea celor două pelicule e superfacilă: un asasin profesionist foarte competent, o organizație criminală mai bine pusă la punct decât multe companii multinaționale și un moment de criză care declanșează un întreg val de scene de acțiune. Diferența dintre cele două filme este genul personajului principal: în „Kill Boksoon”, asasinul este o femeie.
Oricum, în ultima vreme s-au tot înmulțit, și se înmulțesc în continuare, criminalii profesioniști „în fustă”. „John Wick” ne promite de ceva vreme „Ballerina”, cu Ana de Armas. Dar și până acum, le-am mai văzut pe Uma Thurman în „Kill Bill”, pe Charlize Theron în „Atomic Blonde” sau pe Jennifer Lawrence în „Red Sparrow”.
Cea mai mare diferență între asasinele profesioniste occidentale și Kill Boksoon este completa desexualizare a acesteia din urmă. Dacă americancele își trec în CV și talentul de femme fatale, în cazul lui Boksoon, în ciuda faptului că-și rupe fusta în prima scenă de luptă a filmului, ea nu uzează deloc de vreun farmec feminin pentru a-și rezolva treburile.
Chiar dacă e împănat cu ceva drame (crize de adolescentă, de comunicare, sinucidere, lesbianism, abuz asupra minorilor), „Kill Boksoon” este în primul rând un film de acțiune.
Cum filmul de acțiune a renăscut pe pământ asiatic odată cu hong-konghezul „Infernal Affairs”, peliculele din această parte a lumii nu dezamăgesc niciodată în domeniu. Este și cazul peliculei de față.
Mai puțin obișnuit este montajul lui „Kill Boksoon”, care poate debusola spectatorul de fiecare dată, chiar dacă deja de la a doua secvență reluată cu mai multe rezolvări ești oarecum avertizat. În același timp, această „chichiță” de montaj ajunge să creeze, și cu ceva ajutor din partea coloanei sonore, o secvență memorabilă de acțiune în finalul filmului.
„Kill Boksoon”, care a avut premiera la cea de-a 73 ediție a Festivalului de la Berlin, este disponibil pe platforma de streaming Netflix din 31 martie.
Puteți vedea trailer-ul aici: