De astăzi rulează în cinematografe filmul care a deschis anul acesta Festivalul de la Cannes. „Jeanne du Barry” ne prezintă povestea ultimei amante a lui Ludovic al XV-lea (Johnny Depp), care a ajuns favorita regelui, dar a stârnit indignarea întregii curți.
Ovaționat anul acesta la festival, deja celebrul film francez urmărește destinul lui Jeanne du Barry (Maïwenn), fiica nelegitimă a lui Anne Bécu (Marianne Basler), o croitoreasă frumoasă și foarte săracă. Grație inteligenței și a ambiției de-a urca pe scara socială, Jeanne a reușit să ajungă la curtea regelui, fiind ajutată inclusiv de contele du Barry (Melvil Poupaud) și de influentul Richelieu (Pierre Richard).
Proiect suprasolicitant
Actrița și regizoarea Maïwenn Le Besco visa de multă vreme să ecranizeze biografia lui Jeanne du Barry, pe care a citit-o cu ani în urmă și de care s-a declarat fascinată, fiind inspirată, în plus, de faimosul film al Sophiei Coppola, „Maria Antoaneta” (2006).
„Este greu să te detașezi de o biografie «clasică» atunci când iubești atât de mult un personaj. Dacă am ales să concentrez povestea pe relația dintre Jeanne și Ludovic al XV-lea, a fost pentru că asta a condus la căderea ei. Tot ce a urmat plecării de la Versailles este rezultatul direct al acestei perioade din care ea iese cu o etichetă de care nu va scăpa niciodată: amanta regelui. Cu toate acestea, sunt convinsă că ea merita mai mult. De aceea fac aluzie la copilăria, tinerețea ei și ce se întâmplă după moartea regelui. O carte deosebit de marcantă printre toate cele citite este cea scrisă de frații Goncourt – cu totul, gratuit incriminatorie. Este interesant de observat că, cu cât a trecut timpul, cu atât mai elogioase au devenit portretele lui Jeanne”, a spus Maïwenn, regizoarea și actrița principală a filmului.
Ea a povestit că de fiecare dată când termina de regizat un film se întorcea la carte, dar nu simțea pe deplin că ar avea curajul să facă un film despre controversatul personaj. Abia după succesul filmului „Mon roi”, cu Vincent Cassel, pe care l-a regizat în 2015 și care a fost numit „unul dintre cele mai intense și romantice filme ale anului”, ea a simțit că poate, în sfârșit, să se implice în acest proiect ambițios. Regizoare, coscenaristă, coproducătoare și protagonistă a filmului „Jeanne du Barry”, Maïwenn a recunoscut însă, după încheierea filmărilor, că lucrul la acest film „a fost prea mult pentru ea” și a jurat că nu va mai regiza și nu va mai juca simultan într-un film.
După ce a fost refuzată de doi actori francezi cărora le-a oferit rolul lui Ludovic al XV-lea, unul replicându-i că „filmul a murit”, iar celălalt invocând probleme de sănătate, regizoarei i s-a cerut să facă o listă de vis cu potențiali candidați pentru rol, indiferent de origine. Primul nume era Johnny Depp, care s-a întâlnit cu ea la Londra două săptămâni mai târziu și a spus „Da” pe loc. Totuși, chiar și el a întrebat-o dacă este sigură că își dorește un american născut în Kentucky pentru a juca un rege francez.
Maïwenn i-a replicat că e sigură, iar cei doi au discutat apoi, ore întregi, doar în franceză. „Jeanne du Barry” este primul film în care Johnny Depp vorbește integral în franceză. Depp a învățat franceza în tinerețe, pentru a putea conversa cu părinții Vanessei Paradis, partenera lui din 1998 până în 2012 și mama copiilor săi, Lily-Rose și Jack, împreună cu care a locuit ani de zile în Franța. Filmările au avut loc doar parțial la Versailles, unde se petrece acțiunea, din cauza numeroaselor constrângeri: se putea filma doar lunea (când castelul era închis publicului) și numai în capela regală, în Sala Oglinzilor și în salonul Hercule, dar fără lumânări, pentru că puteau deteriora încăperile. Acestea au fost, prin urmare, reconstituite în studio, pentru a putea fi luminate adecvat și fără limitări de timp.
Alte mentalități la Hollywood și în Franța
Maïwenn a spus despre alegerea lui Johnny Depp: „L-am vrut în acest rol în primul rând pentru că, pur și simplu, am fost o mare admiratoare a muncii sale de-a lungul timpului. Și, de asemenea, pentru că acest rol, care este mai mult despre priviri și tăceri decât despre cuvinte, părea pentru el, avea ceva rolurile jucate în trecut – Edward Scissorhands sau rolul din «Benny & Joon» – și din emoția care iese la iveală de fiecare dată. Există ceva din Buster Keaton în Johnny. În fine, am simțit în el latura romantică a personajului, aspectul său hipersensibil corespundea lui Ludovic al XV-lea din filmul meu”.
Cu toate acestea, potrivit zvonurilor, pe platourile de filmare au existat și unele diferențe de viziune între Maïwenn și Johnny Depp. Maïwenn a negat orice izbucniri sau conflicte despre care s-a speculat, dar a recunoscut că au fost unele diferențe culturale între ei doi. De exemplu, ea a bătut odată la ușa rulotei lui, deși i s-a cerut să nu o facă, iar acest lucru a fost văzut ca o intruziune impardonabilă. Johnny Depp a întrebat-o cum s-ar simți dacă el i-ar fi bătut la ușa rulotei atunci când i s-a cerut să nu o facă, dar regizoarea a răspuns că acest lucru este absolut normal pe un platou de filmare francez.
Un alt exemplu de viziune diferită a fost punctualitatea problematică a lui Johnny Depp. La Hollywood se știe despre Depp că este una dintre vedetele nepunctuale, la fel ca Marilyn Monroe, și i se permite să-și rezerve cât timp vrea pentru o scenă, dar în industria franceză regulile sunt complet diferite.