Cu puțin timp în urmă, la Hollywood a avut loc ceremonia premiilor Oscar, ediția a 96-a, desfășurată la Dolby Theatre din Los Angeles și transmisă de ABC. Ca întotdeauna, au existat surprize, momente insolite, dar și înfrângeri.
de Andreea Hentea,
Cu puțin timp în urmă, la Hollywood a avut loc ceremonia premiilor Oscar, ediția a 96-a, desfășurată la Dolby Theatre din Los Angeles și transmisă de ABC. Ca întotdeauna, au existat surprize, momente insolite, dar și înfrângeri.
Deși a fost considerat previzibil de către unele voci, palmaresul din acest an a lăsat loc și pentru originalitate, iar „bolidul” competiției, spectaculosul „Oppenheimer”, nu și-a adjudecat chiar toate categoriile la care fusese nominalizat.
„Zona de interes”, excepționalul film al lui Jonathan Glazer, a cărui reușită nu depinde nicidecum doar de vreun context politic și a cărui profunzime și importanță îi oferă statutul de capodoperă, a câștigat două statuete (mai mult decât meritate) – la categoriile cel mai bun film internațional și cel mai bun sunet. Filmul a avut, în total, cinci nominalizări, inclusiv cel mai bun film și cea mai bună regie.
Pentru a realiza tot acel design de sunet fabulos și imposibil de uitat despre care s-a spus că reprezintă „un al doilea film”, care potențează perfect planul vizual, Johnnie Burn (nominalizat la Oscar, alături de Tarn Willers) a petrecut un an cercetând și strângând o vastă arhivă de sunete.
Remarcabilul debut în lungmetraj al regizorului și scenaristului Cord Jefferson (care avea, e drept, experiență în televiziune) a reușit să câștige premiul pentru cel mai bun scenariu adaptat, răsturnând predicțiile care indicau drept posibile câștigătoare filme ca puternicul „Oppenheimer”, tulburătorul „Zona de interes” sau excentricul „Sărmane creaturi”.
Ecranizare a romanului „Erasure”, al lui Percival Everett și nominalizat la cinci premii Oscar (inclusiv pentru cel mai bun film, scenariu adaptat – Cord Jefferson și actor în rol principal – Jeffrey Wright și cel mai bun rol secundar – Sterling K. Brown), „Ficțiunea americană” / „American Fiction” (2023), care poate fi văzut pe platforma Prime Video, merită descoperit cu răbdare, rezervându-i spectatorului o poveste tandră și inteligentă, personaje mai mult decât atașante și un tablou sarcastic și percutant al lumii literare americane de azi.
Un alt film independent, creativ, cu o poveste de o căldură aparte, este „The Holdovers”, regizat de Alexander Payne, o analiză deloc didactică a autenticității în relația dintre profesor și elev și a intensității cu care motivația și încrederea pot modela un tânăr aparent blazat. Filmul e o revelație totală și o pepită de actorie de înaltă clasă, în care Paul Giamatti și Da’Vine Joy Randolph (recompensată cu premiul pentru cea mai bună actriță rol secundar) oferă recitaluri actoricești.
Marele învins al serii a fost, din păcate, superbul film al lui Martin Scorsese «Crimele din Osage County. Bani însângerați»”, o producție amplă, demnă și curajoasă, care nu a primit niciun Oscar din cele zece nominalizări.
Premiul pentru cel mai bun lungmetraj documentar i-a revenit filmului „20 Days in Mariupol” (disponibil pe voyo.ro), iar regizorul Mstyslav Chernov a declarat pe covorul roșu cât este important ca „lumea să înțeleagă gravitatea și urgența a ceea ce se întâmplă” în Ucraina. Cineastul a spus pe scena galei: „Este primul Oscar din istoria Ucrainei, sunt onorat și sunt, probabil, singurul regizor de pe această scenă care spune: «Mi-aș fi dorit să nu fac acest film, dar nu pot schimba istoria!», lăsându-ne în memorie un moment extrem de puternic și emoționant al galei.
O altfel de surpriză a fost apariția pe scenă a lui Sean Lennon (49 de ani), fiul lui John Lennon și a lui Yoko Ono, în calitate de scenarist și producător executiv al scurtmetrajului de animație recompensat cu Oscar „War Is Over!”, inspirat de muzica părinților săi. El și-a salutat mama, pe Yoko Ono (acum în vârstă de 91 de ani), care este, de asemenea, producător executiv al filmului.
Un moment original a fost și apariția lui John Cena, ieșind pe jumătate gol din culise, în spatele lui Jimmy Kimmel, pentru a prezenta Oscarul pentru cele mai bune costume (care i-a revenit filmului „Sărmane creaturi”).
Aluzia a fost la celebrul moment de acum exact 50 de ani (în 1974), când prin spatele lui David Niven, care o invita în scenă pe Elizabeth Taylor la ceremonia Oscarurilor, a apărut un bărbat gol alergând. John Cena și-a ascuns nuditatea cu un plic supradimensionat, a subliniat cât de importante sunt costumele în viață, apoi a fost ajutat, din culise, să se acopere cu o bucată de pânză drapată, în timp ce vorbea despre demnitatea corpului masculin și despre șansa de a munci.
În fine, o apariție extrem de simpatică în sala de spectacol a fost Messi, cățelul rasa Border Collie care a jucat rolul lui Snoop, câinele însoțitor al adolescentului cu deficiențe de vedere din „Anatomia unei prăbușiri” (film recompensat aseară cu un Oscar pentru cel mai bun scenariu original, scris de Justine Triet și Arthur Harari). Anul trecut, cățelul Messi a fost recompensat cu trofeul Palm Dog pentru interpretarea sa. Cățelul a fost antrenat timp de două luni, fiindcă apariția din film îi impunea, printre altele, să pară că e mort.
Sursa foto: Hepta
Citește și: