Urmareste-ne pe
TV Mania

Tot ce merită să știi despre televiziune

Dynasties_Hero_Iconic_V2_A3_Square_420x297mm_300dpi_CMYK_AW

GALERIE FOTO. Din 22 noiembrie, BBC Earth începe difuzarea seriei documentare „Dinastii”

19 November 2018

Cele cinci episoade ale seriei documentare „Dinastii' sunt narate de Sir David Attenborough. „Dinastii' este o creaţie a departamentului de programe documentare Natural History Unit din cadrul Studiourilor BBC, în coproducţie cu BBC America, Tencent Penguin Pictures, CCTV9 şi France Télévisions.

 

 Vezi galeria foto >

Prezentarea seriei este realizată de producătorul executiv Michael Gunton şi producătorul seriei, Rupert Barrington.

Seria Dinastii constituie un nou tip de documentar de istorie naturală. Cinci episoade despre cinci dintre cele mai cunoscute și periclitate animale de pe planetă. Nu am mai prezentat niciodată o serie de referinţă cu povestiri atât de puternice – despre familii, lideri și eroi. Nicio altă serie de referinţă nu a mai oferit telespectatorilor posibilitatea să urmărească viețile animalelor atât de aproape, permiţându-le să observe cum luptă, în condiţii potrivnice, pentru supraviețuire și pentru viitorul familiilor din care fac parte. Veţi vedea unele dintre cele mai dramatice și mai intense povestiri de acest gen spuse vreodată.

Pentru fiecare episod din Dinastii, echipele noastre au petrecut câteva sute de zile într-o singură locaţie emblematică, acolo unde trăieşte fiecare dintre animalele observate. Ne-am alăturat animalelor și familiilor acestora într-un moment critic din vieţile lor. Un lider cimpanzeu se luptă să îşi menţină poziția și să scape cu viaţă la marginea Saharei. O dinastie de mii de pinguini imperiali se adună pe tărâmurile îngheţate ale Antarcticii în aşteptarea celei mai reci şi mai nemiloase ierni de pe pământ. O leoaică puternică, abandonată de masculii ei protectori, îşi conduce familia, ferind-o de pericolele cele mai grave ale savanei africane. Pe luncile din Zimbabwe, neînţelegerile dintre o mamă și o fiică amenință viitorul uneia dintre ultimele mari familii de câine sălbatic african. O tigroaică din junglele Indiei încearcă să îşi crească puii sub presiuni din ce în ce mai mari din partea rivalilor și a oamenilor.

Când am început să filmăm, nu aveam nici cea mai mică idee despre modul în care va evolua fiecare poveste. Aceasta a făcut din Dinastii o iniţiativă extrem de riscantă. Petrecând atât de mult timp cu animalele observate, am avut ocazia de a captura poveşti extraordinare despre familii și lideri, eroi și răufăcători, triumf și tragedie – dar a existat întotdeauna şi posibilitatea de a sfârşit fără nicio poveste… La urma urmei, cu toţii ştim cât de imprevizibilă este natura.

Realizarea acestei serii a fost ca un pariu – dar unul calculat! Pentru a ne crea cele mai bune şanse de reuşită, echipele noastre au colaborat îndeaproape cu experți care au studiat aceste animale de mai mulți ani. Acești oameni de știință, ghizi și vânători au reușit să aducă echipele noastre mai aproape ca niciodată de aceste animale, să le urmărească în fiecare zi, în orice condiţii, să înțeleagă care este rolul fiecărui membru în fiecare familie și să interpreteze semnificația fiecărei mișcări. Până la sfârşitul filmărilor, membrii echipelor noastre au devenit ei înșiși experți. Aceştia au putut să surprindă momente și comportamente pe care nu le-am mai văzut niciodată – nici măcar oamenii de știință nu petrec atât de mult timp observând aceste animale la fel de intens ca echipa Dinastii. Cel mai important, această incursiune în lumea animalelor, combinată cu determinarea și încăpăţânarea echipelor noastre, au dat naștere poveştilor excepţionale la care am sperat. Rezultatul constă în cinci poveşti care ne arată forţa şi nobleţea animalelor ce nu renunţă niciodată, nici măcar atunci când totul pare pierdut. A meritat cu prisosinţă riscul pe care ni l-am asumat.

 

Un interviu cu Michael Gunton, producător executiv

Spuneţi-ne câte ceva despre Dinastii.

La bază, Dinastii spune povestea unor familii de animale și a situațiilor unice în care familia are puterea de a controla și de a domina teritoriul. Aceste animale trăiesc în grup sau în haită și, dacă ești conducătorul acelei familii, nu ţi se refuză nimic. Ai parte de împerechere, ai parte de mâncare pe săturate, cu alte cuvinte, eşti ca un rege. Aşadar, este vorba de puterea familiei, dar și despre lupta de a deveni cel mai puternic din sânul unei familii.

În cazuri extreme, aşa cum se poate vedea în filmul despre cimpanzei, este vorba literalmente despre alți masculi care încearcă să detroneze un rege. Și la celălalt capăt al spectrului, avem pinguini imperiali, în care o colonie de familii se ajută reciproc în lupta pentru supravieţuire. Este o explorare cu adevărat interesantă a puterii familiei.

Puteţi explica popularitatea acestor serii importante de documentare BBC despre animalele sălbatice?

În general, filmele despre animalele sălbatice sunt populare deoarece oferă acces oamenilor la o lume cu care şi-au pierdut probabil legăturile. Sunt lumi îndepărtate, exotice, periculoase și le urmăriţi din confortul casei voastre. 

La apariţia Planetei Albastre II în 2016, cred că lumea se afla într-un punct delicat, cu o mulțime de evenimente politice și de mediu, astfel încât oamenii aproape că intraseră într-o oarecare izolare. Apoi a venit această serie și le-a arătat că există o parte complet diferită a lumii în care trăim. Prin intensitatea poveștilor și prin modul în care au fost filmate, am împărtășit încercările și necazurile altor animale. Acest lucru a pus cumva propriile încercări și necazuri într-o altă perspectivă. 

În afară de asta, filmele au fost un motiv de bucurie. Pe lângă încercări și necazuri, ne-au arătat lucruri extraordinare. Au dat oamenilor o stare de bine faţă de lumea în care trăiesc şi, eventual, faţă de ei înșiși. De aceea sunt atât de populare. 

Cred că Dinastii ne oferă altceva. Seria Dinastii este o călătorie mult mai dificilă în lumea naturală, dar de mare însemnătate. Animalele sunt creaturi extraordinare în sine și trăiesc vieți uimitoare. Dar sunt și animale care trebuie să împartă lumea și să concureze cu omenirea. Aici intervine problema. Există un substrat legat de mediu în acest sens; toate aceste animale sunt în declin, deoarece nu au suficient spațiu. Spunem poveşti incredibil de dramatice ale acestor animale care duc o viaţă grea, fiind într-o continuă luptă cu rivalii, cu duşmanii şi cu semenii, ceea ce nu e uşor deloc. Dar, atunci când oamenii le mai ocupă şi teritoriul, presiunea asupra lor devine şi mai mare, iar situaţia pare aproape nedreaptă. 

Cred că va fi o serie foarte dură şi provocatoare. Din fericire, cred că îi va face pe oameni să se gândească la relația noastră cu natura și, de asemenea, la ceea ce se întâmplă în natură într-un mod pe care foarte rar avem ocazia să îl vedem. Realitățile vieții acestor animale. Sir David Attenborough spune că acestea filmări sunt importante, fiind adevărate documentare. Spun un adevăr de multe ori nespus.

Cum v-a venit ideea pentru Dinastii?

Eu am venit cu această idee acum cinci ani. În seriile anterioare precum Planeta Pământ sau Planeta Albastră folosim de regulă o viziune a lumii trecută prin ochii lui Dumnezeu. Și sunt incredibil de populare, dar am considerat că am făcut destule. M-am întrebat dacă există un alt mod de a spune poveștile lumii naturale. Nu am petrecut niciodată timp cu animalele şi nici nu am înţeles adevărata profunzime a poveştilor lor. 

Nu ne-am concentrat niciodată cu adevărat să vedem în timp momentul în care animalele se află la răscruce de drumuri, când viața lor se va schimba fundamental în funcție de direcția pe care vor merge. Desigur, este foarte periculos să porneşti într-o astfel de călătorie; dacă nu se întâmplă nimic interesant, nu ai despre ce să faci un film. De pildă, filmam Planeta Pământ II şi am petrecut trei luni încercând să filmăm o vânătoare a leilor. În cazul în care nu ar fi funcționat, nu conta, pentru că puteam merge să filmăm o vânătoare a unui tigru sau altceva în schimb. 

Dar dacă decizi să pariezi totul pe un singur grup de cimpanzei, și mai ales pe un individ, şi animalul moare sau nu se întâmplă nimic sau autorizaţiile pentru filmat se modifică, eşti la ananghie. E destul de riscant, iar Sir David Attenborough a spus că a crezut că suntem nebuni. Dar, deşi riscurile au fost ridicate, beneficiile potențiale au fost şi ele foarte mari, pentru că, dacă funcționează, drama – potențialul pentru un adevărat spectacol – este fără precedent.

În prezentarea mea, am spus: „Dacă ne iese, veți avea senzația că sunteți martorii unei adevărate drame shakespeariene.' Pentru că așa se întâmplă de multe ori! Mamă contra fiică, soră contra soră, servitor loial contra rege. Bineînțeles că, la fel ca în operele lui Shakespeare, există și momente de umor – până la urmă, filmele pe care le realizăm se vor a fi un omagiu adus vieții.

Fără a dezvălui prea mult, care sunt momentele care sperați că vor avea un impact deosebit de mare asupra spectatorilor?

Fiecare film are momente foarte emoționante, în care veţi vedea lupte eroice sfidând legile naturii. Există, de asemenea, momente extraordinare de conectivitate, în care veţi empatiza puternic cu animalele.

În filmul despre cimpanzeu, există un moment extraordinar în care supuşii complotează împotriva lui. Atacă regele – pe care l-am numit David – și îl detronează. Dimineața, la întoarcere, echipa noastră l-a găsit pe David mort. Sau așa ne-am imaginat că s-a întâmplat. 

Nu vă pot spune ce se întâmplă în continuare, dar ceea ce vă pot spune este că aceasta este una dintre cele mai extraordinare întâmplări dramatice pe care le-am văzut vreodată într-un documentar despre viața sălbatică.

 

Interviu cu Rupert Barrington, producătorul seriei

Despre ce este seria Dinastii?

Fiecare episod din Dinastii este o poveste în sine. Este o serie foarte diferită față de întâmplările obişnuite din viaţa animalelor sălbatice, care pot conține şi câte 10 sau 12 poveşti scurte separate într-un episod. 

Dinastii este despre familii și conducătorii lor; familii care pot domina teritoriul. Liderii încearcă să supraviețuiască și să se asigure că dinastia merge mai departe prin urmașii lor. Pentru majoritatea animalelor, succesul în viață înseamnă să dea naştere câtorva pui, pe care apoi îi lasă să se descurce singuri, dar o familie de lei sau de câini sălbatici africani îşi poate controla complet teritoriul, iar urmaşii lor de sânge vor stăpâni teritoriul respectiv generație după generaţie. 

Am dedicat foarte mult timp observării fiecărui animal. Este un documentar în sensul tradițional al cuvântului; o echipă a plecat să filmeze, fără să știe ce se va întâmpla. Nu au făcut decât să urmărească animalele vizate timp de câteva sute de zile şi să spună povestea a ceea ce s-a întâmplat, indiferent dacă au fost întâmplări interesante sau oarecum dezamăgitoare.

Ultimele două serii de referinţă au avut un impact global. Cum vă aşteptaţi să fie primit ceva atât de specific?

Sper că oamenii vor vedea aceste animale extraordinar de carismatice în moduri în care nu le-au mai văzut până acum. Petrecând foarte mult timp cu fiecare dintre ele, echipele noastre au reușit să înregistreze cum se desfăşoară vieţile lor cu adevărat şi nu doar într-un singur moment. Au fost martori la situaţii în care aceste animale au înfruntat provocări imense și schimbări majore, dovedind o rezistență extraordinară. Ceea ce se observă în filmele noastre este că aceste animale au o viaţă într-adevăr foarte, foarte grea. 

Există o nobleţe în modul în care acționează, indiferent de situaţiile cu care se confruntă. Cred că de multe ori se luptă cu nişte provocări universale, astfel încât nu poţi să rămâi insensibil la lupta lor. Ne încearcă diverse sentimente: tristețe în momentele tragice şi bucurie în cele de triumf.

Ce momente aşteptaţi cel mai mult să vadă oamenii?

Ceea ce este interesant la această serie este că, adesea, momentele cu cel mai mare impact emoțional nu sunt cele de acțiune sau de spectacol. Întâmplările mai mici sunt puncte esenţiale din povestea în ansamblu. 

De exemplu, în filmul despre pinguini imperiali, există o perioadă de acalmie după ce miile de pinguini din colonie s-au împerecheat şi fiecare cuplu așteaptă ca femela să depună oul. Acest lucru poate dura şi câteva săptămâni. Cu toate acestea, un cuplu pare că le-a luat-o cu mult înainte celorlalte. Femela are o umflătură sub o cută a burţii, semn că a reuşit să îşi aducă în siguranță oul de pe gheață pe picioare, unde îl menține cald.

Dar apoi își ridică burta și putem vedea (la fel ca și partenerul ei, în același moment) că de fapt adăposteşte un bulgăre de zăpadă în formă de ou. Probabil că l-a găsit și s-a gândit să se antreneze puţin înainte de sosirea iernii nemiloase! Este un moment minunat, nu de mare importanţă, dar foarte grăitor în contextul poveştii – despre modul în care pinguinii vor trebui să își păstreze în siguranţă ouăle pe parcursul celei mai nemiloase ierni de pe planetă.

De-a lungul seriei, avem şi momente de acțiune deosebite, care sunt cu adevărat captivante, dar există și o mulțime de momente de genul acesta, care sper că vor atrage cu adevărat privitorul.

Petrecând atât de mult timp cu animalele, este mai greu pentru privitor să facă diferenţa între personajul pozitiv şi cel negativ?

Este o întrebare foarte bună. În filmul despre tigru, ne concentrăm asupra unei mame care încearcă să îşi crească cei patru pui. Marea problemă pentru tigrii din zilele noastre este că locuiesc în rezervaţii mici, aşadar, spaţiul este foarte important. Tigroaica mamă are nevoie de o anumită suprafaţă, în care să vâneze suficient pentru a-şi hrăni puii. Tigroaica noastră se află în conflict cu fiica sa, fătată mai demult, care vrea mai mult spațiu. Fiica încearcă să cucerească teritoriul mamei, ceea ce pune o presiune uriașă asupra acesteia din urmă. 
Dacă am relata această poveste ca o scurtă secvență, ar fi greu să nu etichetăm mama drept personaj pozitiv şi fiica drept personaj negativ. Însă lucrurile nu stau deloc aşa; fiica se află în aceeași situaţie cu mama. Nici ea nu are suficient spațiu. Având ocazia să observaţi mai îndeaproape această poveste, pentru că i-am dedicat un întreg episod, veți vedea totul mai nuanţat şi cred că devine mult mai interesant. 

Planeta Albastră II a avut un puternic mesaj ecologic care a ajuns chiar şi în atenţia buletinelor de ştiri. Seria Dinastii are la bază un etos similar?

Da. Mesajul care transpare din aceste filme, cu aceste animale mari şi carismatice, este că teritoriul lor se micşorează văzând cu ochii. Au nevoie de suprafeţe mari pentru a-și trăi viața în mod natural, dar aceste suprafeţe sunt ştirbite din ce în ce mai mult de populația umană în creștere, ceea ce duce la apariţia conflictelor. Poveștile naturale ale animalelor sunt schimbate și iau întorsături nebănuite ca urmare a interacţiunii cu oamenii. Vedem acest lucru de mai multe ori în această serie. Rezultatul final este că viața animalelor devine și mai dificilă decât era. Vedem problema reducerii teritoriului prin ochii animalelor prezentate ca personaje în această serie, dar situaţia devine general valabilă pentru toate animalele de pe planetă.

Foto: BBC/BBC Studios/ Stefan Christmann/ Nick Lyon/Theo Webb 2018

 

Ți-a plăcut acest articol? Dă-ne LIKE pe Facebook.

Articole similare