Homepage  / Cinema

Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” a avut premiera la Veneția. Când îl vom vedea în cinematografe

Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” a avut premiera la Veneția. Când îl vom vedea în cinematografe
9

de Andreea Hentea,

Extraordinarul „Anul Nou care n-a fost”, unul dintre cele mai inteligente, consistente și echilibrate filme românești din ultimii ani, a avut ieri premiera mondială, la cea de-a 81-a ediție a Festivalului internațional de film de la Veneția. Ce știm despre film și când îl vom vedea în cinematografe.

Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” a avut premiera la Veneția

Noul film românesc „Anul Nou care n-a fost”, regizat de Bogdan Mureșanu (autorul multipremiatului scurtmetraj românesc „Cadoul de Crăciun”, lansat în 2018), a fost selectat în secțiunea Orizzonti a prestigiosului festival, secțiune care premiază producțiile care exprimă cele mai recente și valoroase tendințe în cinema. Trailerul filmului a fost deja prezentat de faimoasa publicație Variety, înainte de premiera din 1 septembrie.

Filmul a fost proiectat la Veneția în premieră mondială, pe 1 septembrie, de la ora 14.15, în sala Darsena din grandiosul Palazzo del Cinema. La premieră au participat regizorul Bogdan Mureșanu, actorii Adrian Văncică, Nicoleta Hâncu, Iulian Postelnicu, Mihai Călin, Andrei Miercure, Ioana Flora, Vlad Ionuț Popescu, Ada Galeș și Alice Cora Mihalache, alături de alți membri ai echipei.

Posterul filmului, creat de artistul sârb Nenad Radojčić, include mențiunea „Cea mai neobișnuită zi”, un indiciu perfect al faptului că povestea din „Anul Nou care n-a fost” începe pe 20 decembrie 1989 și se desfășoară într-un interval de 24 de ore intens cum românii nu mai trăiseră.

Fără menajamente, dar cu umor, despre vitregiile „epocii de aur”

Șase personaje și poveștile lor de viață aparent paralele se întâlnesc în anumite puncte invizibile ale acestei tragicomedii fabuloase. Destinele personajelor se întretaie în povești nuanțate plasate pe 20 decembrie 1989, culminând într-o precipitare incredibilă a evenimentelor în ziua următoare. Filmul nu este însă, nicidecum, despre Revoluție, ci despre traiul de zi cu zi – de atunci – al românilor. O actriță de la Nottara este mobilizată în regim de urgență de Televiziunea Română să-i recite ode conducătorului în cadrul „Plugușorul omagial” din programul de Anul Nou, o doamnă venerabilă este pe punctul de a fi evacuată din casa ei ca urmare a directivelor care prevăd demolările masive, doi studenți vor să părăsească țara cu orice risc, iar doi părinți înmărmuriți află ce a scris băiețelul lor că își dorește de Crăciun în scrisoarea către Moș Gerilă.

Regizorul Bogdan Mureșanu (care a declarat: „Mi-am dorit ca acest film să se simtă ca o simfonie și să ofere o imagine de ansamblu adecvată asupra societății din acel moment”) își privește personajele cu tandrețe și umor, surprinzând acel inconfundabil amestec de ingeniozitate, disperare și umor negru proprii românilor. Substanța filmului este densă, limpede și fără compromisuri. „În ciuda ororilor bine documentate ale regimului lui Ceaușescu, care a durat ani de zile, românii nu mai sunt atât de critici cu acesta. Oamenii tind să uite, asta este. Ei își amintesc doar că erau tineri atunci și probabil că nu era «atât de rău». Dar acest film ar trebui să funcționeze ca o amintire a cât de rău a fost cu adevărat”, spune Bogdan Mureșanu.

Filmul lui Bogdan Mureșanu privește spre epoca Ceaușescu fără jumătăți de măsură și fără menajamente, cu multă inteligență și echilibru, arătând adevărul vieții românilor așa cum era el: cu cenușiul, meschinăriile, fricile, crisparea, cu delatorii care puteau fi chiar vecinii de alături, cu frigul din case, cu lipsurile de toate felurile, inclusiv lipsa speranței, lipsa libertății și a posibilității de a spune adevărul, dar surprinde și capacitatea eroică a oamenilor de a rezista, de multe ori prin umor, în situații de un absurd total.

„Am fost întotdeauna interesat de conceptul de «acum», în special atunci când se referă la un «acum istoric» – un singur moment în timp care conectează pe toată lumea la o conștiință comună. Unele dintre aceste momente sunt schimbări esențiale în paradigmele istorice, cum ar fi Revoluția română, care este probabil cea mai televizată revoluție din lume, dacă nu chiar prima. Cu toate acestea, am vrut să abordez acest subiect din perspectiva microscopică a oamenilor obișnuiți, mai degrabă decât dintr-o vedere de sus în jos. Scopul meu a fost să recreez acel moment în timp în care schimbarea a avut loc fără a fi imediat observată – o schimbare care a șters complet o dictatură, făcând loc libertății și demnității. Acest film oferă o viziune simfonică a unui eveniment istoric care poate a fost portretizat prea des în filmele noastre printr-un singur obiectiv”, este declarația oficială a regizorului de pe site-ul Festivalului de la Veneția.

Distribuție de excepție, într-un film eveniment

Întreaga distribuție a filmului este superb integrată în cele câteva povești care rămân lângă tine mult după ce ai ieșit din sala de cinema. De la memorabilii interpreți ai rolurilor principale – Adrian Văncică, Nicoleta Hâncu, Ioana Flora, Emilia Dobrin, Iulian Postelnicu, Mihai Călin și Andrei Miercure – la excelenții interpreți ai rolurilor de mai mică întindere – Vlad Ionuț Popescu, Ada Galeș, Manuela Hărăbor, Radu Gabriel, Marian Râlea, Ion Sapdaru, Gabriel Spahiu, Ilinca Hărnuț, Nicodim Ungureanu, Victoria Răileanu, actorii se implică total în evocarea autentică și extrem de emoționantă a unei lumi pe care am trăit-o cu toții și ale cărei vicisitudini sunt readuse în atenție atât de viu și expresiv.

Adrian Văncică și Emilia Dobrin în „Anul Nou care n-a fost” – foto 2Icon photoVEZI  GALERIA FOTOPOZA  1 / 9

„Un film costă, de obicei, la fel de mult ca un spital mic, așa că este datoria ta morală să spui ceva important cu el”, spune Bogdan Mureșanu, iar filmul său ilustrează fără cusur acest crez, prin toate momentele, nuanțele și onestitatea sa. Un film adevărat, puternic, cu accente tragi-comice, care te fac, pe rând, să zâmbești, să simți nodul în gât și lacrimile în ochi, un film cinstit cu sine și cu spectatorii, care pune în fața istoriei o oglindă sinceră, „Anul Nou care n-a fost” ne livrează cinema autentic, matur și captivant, marcând apariția unui mare cineast.

Și mai e ceva – esențial: filmul lui Bogdan Mureșanu este filmul pe care îl așteptam demult, amintindu-ne, prin poveștile sale atât de ingenios și de armonios structurate, inclusiv acea solidaritate care ne lega (sau ar fi trebuit să ne lege) pe toți, apăsați fiind de acele vremuri. O solidaritate de care acum avem nevoie mai mult ca oricând.

Filmul „Anul Nou care n-a fost” va putea fi văzut din 27 septembrie în toate cinematografele din România.

Tot la Festivalul de la Veneția, dar în afara competiției (în cadrul secțiunii dedicate producțiilor de non-ficțiune) a fost selectat filmul „TWST – Things We Said Today”, al regizorului Andrei Ujică. Un vis mai vechi al cunoscutului cineast, care a lucrat la el de mai mulți ani, filmul este realizat din montajul mai multor imagini de arhivă și surprinde sosirea legendarei trupe The Beatles la New York, în 1965, cu prilejul primului său concert de pe Shea Stadium.

O ediție sclipitoare

Ediția din acest an (a 81-a) a Festivalului internațional de film de la Veneția este extrem de bogată în premiere, cineaști de marcă și vedete de primă mărime. După premiera comediei horror „Beetlejuice Beetlejuice”, pe 28 august, în prima zi a festivalului, care i-a adus pe covorul roșu pe Michael Keaton, Winona Ryder, Jenna Ortega, Catherine O’Hara, Monica Bellucci și Willem Dafoe, și după ce la Veneția au strălucit deja Angelina Jolie, Cate Blanchett, Nicole Kidman, George Clooney și Brad Pitt, evenimentul continuă în forță, așteptându-i pe Joaquin Phoenix și Lady Gaga, Pedro Almódovar, Tilda Swinton, Julianne Moore, Luca Guadagnino, Daniel Craig, Jude Law sau Nicholas Hoult.

Citește și:

PE ACELAȘI SUBIECT
Urmărește-ne pe Google News
ALTE ARTICOLE INTERESANTE

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te
buton