Homepage  / Cinema

Filmul „Parthenope” ajunge în cinematografe. Ce poveste a creat regizorul Paolo Sorrentino

Filmul „Parthenope” ajunge în cinematografe. Ce poveste a creat regizorul Paolo Sorrentino
7

de Andreea Hentea,

Aflat în competiția pentru Palme d’Or la Cannes, „Parthenope” (2024), cel mai nou film al lui Paolo Sorrentino, urmărește povestea unei femei tinere, frumoase și enigmatice, depănând, în paralel, trăirile pe care i le trezește cineastului Napoli, orașul său natal.

La fel ca în precedentul său film „Mâna lui Dumnezeu” / „È stata la mano Di dio” (2021), regizorul italian aruncă în arenă tot lirismul pe care i-l declanșează contemplarea orașului său iubit. De data aceasta, Sorrentino filtrează totul prin prisma luminoasei Parthenope (interpretată cu grație și prospețime de debutanta Celeste Dalla Porta), tânăra sa protagonistă cu nume de creatură mitologică, ce pare mereu condamnată să balanseze între adorația pe care o stârnește la fiecare pas și nevoia vitală de libertate. „Parthenope este oglinda orașului Napoli: liberă, plină de pasiune și uneori dureroasă”, a spus regizorul Paolo Sorrentino despre muza căreia i-a transferat statutul de reprezentantă a locului care îl fascinează.

Secondat în demersul său admirativ estetic față de faimosul oraș de către directoarea de imagine Daria D’Antonio, și ea originară din Napoli, cineastul își canalizează, încă o dată, atenția asupra stărilor și impulsurilor pe care i le furnizează acesta, îngemănând destinul eroinei sale cu cel al orașului vetust, dar atât de drag, căruia îi evidențiază, în mod egal, inerția, imperfecțiunile, splendoarea și desuetudinea cu un fel de disperare resemnată.

De la discursul ranchiunos al unei dive fanate, Greta Cool (Luisa Ranieri), care le aruncă napolitanilor în obraz toate invectivele posibile, tocmai la adunarea omagială care îi fusese dedicată, la interogația pe care chiar Parthenope o adresează permanent orașului în rătăcirile ei neîncetate, în căutarea sensurilor ascunse ale propriei existențe, Sorrentino trece în revistă grandoarea și gloria orașului, dar și părțile sordide, greu de privit și suportat. El o pune chiar pe Parthenope să decreteze, la un moment dat, că „Este imposibil să fii fericit în cel mai frumos loc din lume”.

Despre evadări și reveniri

Excedați, chiar napolitanii fideli fug spre iluzorii meleaguri ale stabilității, precum tânărul Sandrino (Dario Aita), aleg o evadare tragică precum Raimondo (Daniele Rienzo) sau se imunizează emoțional precum Parthenope, în cele din urmă, față de vulnerabilitățile lui, alegând să-i vadă doar stabilitatea ultimă, care îi este atât de necesară.

Înconjurată permanent de bărbați gata să o adore, de la milionari disprețuitori la scriitori blazați precum autorul ei preferat, John Cheever (Gary Oldman), care o contemplă conștient de imposibilitatea oricărei apropieri, la Devoto Marotta (Silvio Orlando), profesorul morocănos care o ghidează intelectual și până la episcopul la care vine pentru sfaturi (Peppe Lanzetta), Parthenope e dezamăgită în serie de figurile masculine din jurul ei, pentru ca, în final, să se regăsească resemnată și lucidă în solitudinea ei (faimoasa Stefania Sandrelli aduce distincție și melancolie în scurta sa apariție pe post de Parthenope în momentul părăsirii catedrei universitare). „Am vrut să spun povestea unei femei moderne, pentru că drumul lor spre libertate astăzi este mult mai complex și curajos decât cel al bărbaților din trecut”, a explicat regizorul traiectoria eroinei sale.

Fără să își poată limita, ca de obicei, excesul de trimiteri la adresa imageriei felliniene, Sorrentino ne livrează, și aici, personaje grotești, procesiuni bizare, monștri și altercații greu de privit, în numele demersului emoțional declanșat de acest oraș al contrastelor în care nu încetează să revină.

În ciuda aglomerației de simboluri care îl populează și a sentințelor care se vor filosofice, „Parthenope” păstrează în jurul eroinei sale o adiere inefabilă care își va găsi nenumărați admiratori, făcându-i, pe de altă parte, pe unii comentatori să-l compare cu un videoclip publicitar extins la peste două ore, din cauza mulțimii sale redundante de cadre fotogenice.

O: Parthenope, Italia/Franța, 2024 R: Paolo Sorrentino D: Celeste Dalla Porta, Dario Aita, Daniele Rienzo, Gary Oldman, Silvio Orlando, Peppe Lanzetta, Stefania Sandrelli.

Parthenope-webposterIcon photoVEZI  GALERIA FOTOPOZA  1 / 7 Parthenope_Art[Water]-70×100Icon photoVEZI  GALERIA FOTOPOZA  2 / 7

Citește și:

Cel mai nou VIDEO
Urmărește-ne pe Google News
ALTE ARTICOLE INTERESANTE

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te
buton