Cea de-a 29-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) va avea loc în oraşul de pe Cibin între 24 iunie şi 3 iulie. Vor fi 10 zile de frumusețe şi bucurie, ca în fiecare an în “Hermannstadt”.
de Doinel Tronaru,
Cea de-a 29-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) va avea loc în oraşul de pe Cibin între 24 iunie şi 3 iulie. Vor fi 10 zile de frumusețe şi bucurie, ca în fiecare an în “Hermannstadt”.
Citeşte o declarație în exclusivitate pentru TVMania a directorului festivalului, Constantin Chiriac, dar şi o listă de 5 spectacole “cremă” din primul weekend care să-ți servească drept ghidaj dacă ai dificultăți în alegerea programului.
A mai rămas mai puțin de o săptămână până când demarează ediția de anul acesta a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), a 29-a la număr. FITS-ul şi-a dat drumul aproape imediat după Revoluție, în 1994, şi nu s-a mai oprit de atunci, devenind unul dintre primele trei festivaluri de teatru din lume, după mai vechile şi consacratele Avignon şi Edinburgh.
Cifrele ediției de anul acesta sunt demne de Cartea Recordurilor. Vor fi 768 de evenimente, care se vor desfășura în 80 de spații de joc, cu peste 3500 de participanți din 75 de țări. Pe lângă asta, programul FITS 2022 include 386 de evenimente speciale, 19 lansări de carte, 7 spectacole-lectură, 129 de evenimente expoziționale.
Un astfel de puhoi de spectacole şi evenimente poate descuraja pe oricine. Se joacă în sălile Teatrului Național “Radu Stanca” (TNRS) din Sibiu, în alte săli şi spații, convenționale şi neconvenționale, dedicate teatrului, dar şi în aer liber, pe străzi, în parcuri şi pe unde nici cu mintea nu gândeşti.
Aşa că cei care doresc să fie prezenți şi să savureze deliciile ediției din acest an ar cam trebui să fie deja “înarmați” cu “bani de dus, bani de întors”, bani de bilete şi bilete deja achiziționate, sau măcar cu o listă de reprezentații pe care să le bifeze.
De-aceea ne-am gândit că ar fi utilă o listă de 5 spectacole pe care chiar să stai cu ochii şi să nu le pierzi, desigur în măsura posibilului (ne-am oprit totuşi şi noi la primul weekend, cel de deschidere al festivalului).
Dacă nu reuşeşti, oricum pe Cibin e superb în perioada asta a anului, vremea se pare că ține cu iubitorii de frumos şi vor exista nenumărate spectacole gratuite în aer liber, care să satisfacă simțul artistic al oricărui tip de spectator.
Mai întâi, însă, ne-am adresat domnului Constantin Chiriac, președintele FITS și directorul general al TNRS, care a oferit o scurtă declarație în exclusivitate pentru cititorii “TV Mania”.
În tinerețe, a fost Nilă, unul dintre fiii răzvrătiți ai lui Ilie Moromete, în filmul “Moromeții” al lui Stere Gulea, şi s-ar putea de acolo să-l ştii cel mai bine.
Actorul Constantin Chiriac este omul “forte” căruia i se datorează longevivul eveniment de pe Cibin, inițiatorul, organizatorul şi, cum îi place să spună, “gazda” celebrului festival de teatru.
“Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu oferă publicului peste 800 de evenimente. Este o ediție de o bogăție extraordinară! Ar fi foarte greu și nedrept, deopotrivă, să numesc doar câteva dintre evenimente. Iubesc întreg Festivalul și tocmai din acest motiv sunt 800 de evenimente, pentru că toate sunt grozave. E ca și cum ai avea 800 de copii și ar trebui să alegi dintre ei…”, a declarat Constantin Chiriac, președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și directorul general al Teatrului Național “Radu Stanca” din Sibiu.
“Sunt atât de multe minuni care pot fi văzute – spectacole, conferințe speciale, expoziții, spectacole lectură, lansări de carte. Așteptăm publicul să vină să se bucure de Frumusețe”, a adăugat, entuziast, actorul.
Festivalul se desfăşoară sub patronajul comun al preşedintelui României (sibian de baştină, după cum bine se ştie) şi al președintelui Republicii Federale Germane, dl Frank-Walter Steinmeier.
Conform împărțirii organizatorilor, la această ediție sunt 13 “sezoane” (Franța, Elveția, China, Japonia, Israel, Belgia, Germania, Austria, Marea Britanie, Italia, Polonia, Spania, sezon special NATO) și o serie de alte evenimente asociate: Bursa de spectacole, Therme Forum, Platforma de Arte Vizuale, Festivalul Universităților de Teatru.
1. “Scaunele”, de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, producție Théâtre National du Luxembourg; durată spectacol: 1h15min; spectacol în limba franceză, traducere în limbile română şi engleză.
Regizorul Gábor Tompa este unul dintre cei mai reputați şi apreciați regizori de teatru români din toate timpurile, dramaturgul Eugène Ionesco nu mai are nevoie de nici o prezentare, fiind considerat chiar unul dintre geniile universale ale umanității, aşa că este uşor de dedus de ce am ales acest spectacol.
Una dintre piesele timpurii ale geniului ionescian, “Scaunele” este însă o tragicomedie metafizică fără egal. Avem de-a face cu o piesă de teatru în doar două personaje, un număr neprecizat de scaune care tot invadează şi aglomerează scena şi Vocea unui “vizitator”, musafir tot aşteptat şi care-şi face prezența, prin această voce bolborositoare, care scoate sunete de neînțeles, de-abia la sfârşit.
Ionesco îl întâlneşte aici pe contemporanul său la fel de celebru şi de valoros, Samuel Beckett, şi, în felul său propriu, îl şi depăşeşte.
2. “Femeia mării”, de Henrik Ibsen, regia Andriy Zholdak, producție Teatrul Național “Mihai Sorescu” Craiova; durată spectacol: 4h (cu pauză); spectacol în limba română, traducere în limba engleză.
Spectacolul acesta a putut fi văzut deja, fiind o recentă premieră a Teatrului din Craiova, şi a fost destul de controversat, “părerile au fost împărțite”, aşa că pare ciudat că îl aleg aici.
Regizorul ucrainean Andriy Zholdak (se pare că ar fi chiar huțul, de peste graniță) este însă tot timpul extrem de şocant şi provocator, lui i se datorează unele dintre cele mai mari succese ale teatrului sibian din ultimele decenii, cum ar fi cele după texte ca “Othello” şi “Viața cu un idiot”, aşa că un Zholdak nu se ratează, este “obligatoriu” de văzut.
“Femeia mării” este un text scurt al lui Ibsen şi poate ne amintim spectacolul de teatru TV cu Valeria Seciu, care dura aproximativ o oră. Din el, ucraineanul a reuşit să facă un spectacol de patru ore, e-adevărat cu pauză.
Dacă spunem că mare parte din acest timp actrița principală simulează masturbarea pe scenă, în singurătate şi în tăcere absolută, nu ştim dacă v-am atras sau respins să mergeți la spectacol. Rămâne la latitudinea şi după “gusturile” fiecăruia.
3. “Chirița în carantină”, după Matei Millo, regia: Ada Milea & Andrea Gavriliu, producție Teatrul Național “Lucian Blaga” Cluj-Napoca; durată spectacol: 1h10min; spectacol în limba română, traducere în limba engleză.
Ce poate fi mai savuros decât o astfel de actualizare a personajului clasic şi iconic al Coanei Chirița, de data aceasta în varianta actorului Matei Millo, cel care-a interpretat-o în premieră, în travesti, pe “cucoană”, adusă de data aceasta în vremea pandemiei?
Când această actualizare îi aparține reputatei şi îndrăgitei Ada Milea, spectacolul chiar nu se ratează. În plus, reprezentația beneficiază şi de o transmisie online timp de 24 de ore, pentru cei care nu pot ajunge până la Sibiu.
4. “3Surori” / “3STRS”, după A.P. Cehov, regia Luk Perceval, producție TR Warszawa & National Stary Theatre; durată spectacol: 2h10min; spectacol în limba polonă, traducere în limbile română şi engleză.
O versiune după orice piesă a lui Cehov nu se “discută” sau se comentează, se vizionează şi apoi se meditează asupra ei, teatrul polonez este de multă vreme unul dintre cele mai bune din lume, aşa că…
De data aceasta, este vorba despre capodopera clasică “Trei surori”, al cărei titlu este adaptat în “3STRS”, pentru a face şi mai evidentă intenția de modernizare.
Şi acest spectacol este transmis online, putând astfel să fie vizionat de pe tot cuprinsul țării.
5. “Domnişoara Iulia” / “Miss Julie”, de August Strindberg, regia: Andrei și Andreea Grosu, producție UnTeatru; durată spectacol: 1h30min; spectacol în limba română, traducere în limba engleză.
Acest “Domnişoara Iulia” este una dintre cele mai geniale piese de teatru scrise vreodată, provenind din sufletul torturat şi chinuit al marelui şi nefericitului (în raport cu viața personală) scriitor suedez August Strindberg.
Celebra “luptă dintre sexe” practic nu a fost niciodată descrisă mai bine decât aici. Soții Andrei și Andreea Grosu putem spune că se identifică de câțiva ani cu teatrul independent bucureştean.
Aşa că “conjuncția” acestor două elemente nu trebuie ratată, mai ales că este vorba despre o singură reprezentație în festival.