Integrarea in Uniunea Europeana gaseste Romania in mijlocul unui veritabil „boom” la nivelul industriei media pe piata sportiva. Desi inca departe de nivelul tarilor occidentale, sumele aruncate pe masa de televiziuni cresc necontenit, o data cu ascutirea luptei pentru audienta.
Matei Udrea
In 2006, suma totala cheltuita de posturile de televiziune pentru a achizitiona drepturile de transmisie a unor evenimente sportive care au implicat romani a urcat pana in preajma a zece milioane de euro. Mai mult de jumatate dintre acestia (6 milioane) au luat drumul campionatului intern de fotbal.
In general, strategiile pentru drepturile TV se fac pe termen mediu si lung. Posturile de televiziune se lupta mai ales pentru „pachete”. La acest capitol, invingator prin knock-out este, fara indoiala, mogulul PRO TV, Adrian Sarbu. Magnatul a dat marea lovitura achizitionand, contra a 13 milioane de euro, drepturile de transmisiune a meciurilor din Liga Campionilor la fotbal pana in 2009. O afacere extrem de profitabila, deoarece Steaua s-a calificat, asta-toamna, in grupele Ligii, sporind fantastic audienta. Incepand de la toamna, Romania va putea participa chiar cu doua formatii (din care una calificata direct in grupe) in aceasta competitie, astfel ca interesul se va dubla.
Ofertele curg garla
Invins de PRO TV in cursa spre „El Dorado” din Liga Campionilor, postul Antena 1 a contracarat plusand in Cupa UEFA. Transmiterea unui meci important, in care joaca Steaua, Dinamo sau Rapid, inseamna nu numai bani multi din publicitate, ci si milioane de telespectatori si prestigiu. Asta-primavara, drepturile TV pentru partidele jucate de Steaua si Rapid in Cupa UEFA au ajuns frecvent la 200.000 de euro. „Varful” a fost atins la jocul Steaua-Middlesbrough, din semifinalele competitiei, cand Realitatea TV a platit 300.000 de euro pentru cele 90 de minute de joc. Povestea se va repeta si in acest an, mai ales ca, in „16”-imile Cupei UEFA, Dinamo si Steaua au parte de adversari de top: Benfica Lisabona si FC Sevilla. Declaratia presedintelui dinamovist Nicolae Badea, facuta la doar o ora dupa tragerea la sorti, spune totul despre lupta crancena dusa pe taramul audientelor: „M-au contactat deja toate televiziunile care arata in mod traditional interes fata de meciuri. Vom analiza foarte bine situatia si le vom raspunde. Televiziunea care va cumpara jocul va avea timp sa-si vanda spatiul publicitar clientilor”. Stelistii au confirmat si ei ca au patit acelasi lucru.
Cum media este una dintre industriile romanesti cele mai performante, predictiile asupra economiei din tara noastra prevad o dezvoltate accelerata (in 2006 a fost o crestere de peste 7 la suta a PIB), iar aderarea la UE va spori conexiunile cu Occidentul, e de asteptat ca trendul din anii anteriori sa continue si in 2007.