Lansată recent de Disney Plus, minisieria „Crimă la capătul Pământului” ne oferă o poveste multistratificată, care sondează cu îndrăzneală câteva dintre cele mai arzătoare crize ale planetei, dar și o intrigă polițistă perfect susținută de o distribuție de marcă, în frunte cu surprinzătoarea Emma Corrin.
Creată de Zal Batmanglij și Brit Marling, cuplul creativ din spatele unor producții precum excelentul thriller „Organizația East”, din 2013 (disponibil tot pe platforma Disney+), miniseria cu șapte episoade „Crimă la capătul Pământului” / „A Murder at the End of the World” (2023) o are în centru pe tânăra de 24 de ani Darby Hart (Emma Corrin). Crescută de un tată singur, care lucra în poliție și o lua cu el, din copilărie, la expertize medico-legale, Darby este pasionată de rezolvarea crimelor, este scriitoare și un hacker imbatabil. Datorită succesului cărții sale polițiste, „Căprioara argintie”, în care descrie un șir de crime rămase nerezolvate de-a lungul anilor, Darby este invitată într-un loc feeric și izolat din Islanda de către Andy Ronson (Clive Owen), un miliardar retras și excentric, alături de alte opt persoane cu performanțe extraordinare în domeniile lor.
Convins că asemenea genii aduse la un loc pot elabora soluții de salvare a lumii, Andy îi îndeamnă pe toți să se simtă ca acasă în somptuosul hotel complet izolat de restul lumii și construit după cele mai noi și uluitoare standarde hi-tech. După ce unul dintre invitați e găsit mort, Darby este neclintită în dorința ei de-a soluționa cazul – deși mulți dintre cei din grup ar prefera ca totul să fie mușamalizat – și devine o intrusă din cauza suspiciunilor pe care nu are de gând să și le ascundă.
Povestea ne captivează rapid
Deși abia lansată, tensionata și surprinzătoarea poveste din „Crimă la capătul Pământului” a avut, deja, o primire foarte bună. „Într-o epocă în care din industria filmului și a televiziunii nu lipsesc nici de pe departe poveștile cu mistere și crime, avem nevoie disperată de una care să reinventeze genul. După ce «Bântuind prin Veneția» a obținut încasări duble față de buget, diverse companii de producție dau undă verde unor noi miniserii care adaptează romane polițiste de succes. Numai că genul se transformă, o dată cu publicul său, iar creatorii din spatele multor asemenea proiecte nu înțeleg cu adevărat ce conferă farmec acestui gen. Publicul care tânjește la mistere autentice nu se va mulțumi cu mici întorsături ale intrigii presărate ici-colo. Ceea ce reușește «Crimă la capătul Pământului» este că ne dă mult de gândit”, a scris site-ul rogerebert.com.
Noua miniserie de la Disney+ vine, într-adevăr, cu o poveste care delimitează precis incursiunile în trecutul lui Darby și al misteriosului ei prieten, iubit și colaborator, Bill (Harris Dickinson), pe vremea când anchetau injustiții abandonate de poliție. În plus, producția explorează captivant lumea SF din hotelul islandez și aduce în discuție (deloc plicticos sau tezist) criza climatică și amenințările felurite ale momentului, rezervând un loc aparte inteligenței artificiale. Trecerile numeroase între diversele planuri spațiale și temporale nu sunt confuze, ci adaugă suspans acestui puzzle atât de inteligent șlefuit.
Scenografia și distribuția completează reușita
Producția este construită fascinant și din punct de vedere stilistic. Explorărilor lui Bill și Darby prin întuneric, noroi și ploaie, ori prin praful unor zone părăsite și dezolante li se opune inspirat luxosul spațiu, perfect aseptic, unde miliardarul Andy aproape că își teleportează invitații de elită. Tonurile gri și maro imunde care prefațează și însoțesc morbidele anchete sunt anihilate vizual de prezența tonică a lui Darby, cu silueta ei zveltă, părul blond tuns scurt, hanoracul roșu aprins și căștile negre argintii pe urechi. Nu doar vizual, ci și psihologic, Darby reprezintă interfața dintre cele două lumi – cea a hackerilor retractili și iscoditori, pentru care lumea computerelor nu are secrete, și cea a superbogaților cu minți geniale, care vor să traseze viitorul planetei.
Emma Corrin (pe care am admirat-o în rolul tinerei prințese Diana în sezoanele trei și patru din „The Crown”, dar și în „Amantul doamnei Chatterley” și în „My Policeman”), este atuul principal al serialului. Ea reușește aici un personaj de neuitat, un Sherlock Holmes al generației Z, uimindu-ne cu firescul cu care trece prin stări și situații construite cu imaginație debordantă. Darby afișează inițial un zâmbet plin de candoare și prospețime, contrapus perfect celor mai sumbre scene. Ea își pune la bătaie inteligența ascuțită pentru rezolvarea unui caz extrem de complicat, rămânând tot timpul proaspătă, seducătoare și credibilă. Interpretarea ei senzațională e completată perfect de excelentul Harris Dickinson (un tânăr actor în plină ascensiune, care s-a remarcat deja în „Triunghiul tristeții”, „Acolo unde cântă racii” și „Uite-i cum fug”) și de Clive Owen, în rolul enigmaticului miliardar care se crede îndreptățit să se joace cu destinele tuturor. O apariție specială este și actrița și scenarista Britt Marling (co-creatoarea minisieriei), care joacă rolul diafanei Lee Anderson, hackerul redutabil care i-a fost mereu model lui Darby și care a devenit soția miliardarului Andy, alături de care se remarcă Joan Chen, în rolul arogantei Lu Mei, și Alice Braga, care o joacă pe îndrăzneața Sian.
Cum a apărut miniseria
În vara anului 2009, regizorul indian Zal Batmanglij (42 de ani) și amica lui, actrița și scenarista americană Brit Marling (41 de ani), specializați în producții independente, au povestit despre modul în care lucrează, într-un dialog amplu cu variety.com. Ei s-au gândit la povestea din „Crimă la capătul Pământului” în lunile dinaintea pandemiei, încercând să contureze o idee din anul anterior. „Zal și cu mine avem întotdeauna o grădină întreagă de idei, pe unele cultivându-le timp de vreo zece ani. De acolo a răsărit Darby, care a existat extrem de puternic în noi și, dintr-o dată, a dus la toată povestea”, a povestit Marling. Ei intenționaseră să prezinte proiectul chiar în săptămâna în care industria s-a închis și au sfârșit prin a face acest lucru pe Zoom, în aprilie 2020. Atunci au început să scrie capitolele poveștii, continuând până la filmările din 2022.
Marling și Batmanglij s-au împrietenit când erau studenți la Georgetown, cu dubla specializare în artă fotografică și economie, și au colaborat la unele dintre cele mai interesante filme independente de la începutul anului 2010. După absolvire, Brit Marling a refuzat job-ul care i s-a oferit la Goldman Sachs, în favoarea unei cariere artistice, și s-a mutat la Los Angeles pentru a deveni actriță. După câțiva ani, ea s-a săturat însă de rolurile de „blondă drăguță în filmele horror” și a învățat să scrie scenarii, considerând că cel mai bun mod de a obține roluri decente era să scrie ea însăși. Scurtmetrajul său, „Sound of My Voice” (2011), la care a lucrat cu Zal Batmanglij, a avut premiera la Festivalul de la Sundance în 2011.
Regizorul de origine indiană Zal Batmanglij a crescut în Georgetown, iar după absolvirea colegiului a lucrat o vreme pentru o companie de cosmetice. Mama lui, Najmieh, este o cunoscută autoare de cărți de bucate, iar fratele lui mai mic, Rostam, cântă în trupa Vampire Weekend.