Una dintre cele mai elogiate producții ale actualului sezon de premii cinematografice, impresionantul film „Brutalistul” rulează în cinematografe. Filmul urmărește nu doar dramatica poveste adevărată a arhitectului vizionar László Tóth (Adrien Brody), ci și capacitatea umană de a rezista în vremuri și teritorii ostile.
Recompensat cu trei Globuri de Aur (cel mai bun film, actor – Adrien Brody și regizor – Brady Corbet) și nominalizat – pe deplin merit – la Oscar la zece categorii (inclusiv cel mai bun film, actor principal – Adrien Brody, actriță în rol secundar – Felicity Jones, actor în rol secundar – Guy Pearce și regizor) și la nouă premii BAFTA, puternicul film „Brutalistul” / „The Brutalist” (2025) îl are ca personaj central pe László Tóth, un arhitect vizionar obligat să evadeze din Europa postbelică.
Acesta reușește să ajungă în America, în 1947, unde se luptă să-și revină, să muncească, să construiască, din nou, clădiri visate și să-și reîntâlnească iubita soție, pe Erzsébet (Felicity Jones), după ce au fost despărțiți, în timpul războiului, de frontiere și de regimuri schimbătoare. Singur într-o țară nouă și deloc familiară, László se stabilește în Pennsylvania, unde îl întâlnește, după numeroase tribulații, pe bogatul industriaș Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce), care îi remarcă talentul pentru construcții. Chiar încurajat să-și împlinească aspirațiile, zbuciumatul creator plătește, în continuare, un preț greu și dureros pentru creativitatea și viziunile sale, iar demnitatea îi este deseori lezată.
Grandoare și meticulozitate
The Playlist a afirmat despre foarte talentatul cineast Brady Corbet (36 de ani) că: „Este greu de conceput că un regizor atât de tânăr și aflat la începutul carierei sale ar putea livra un film care iese în lume cu încrederea și măreția unui clasic. Și nu un clasic în devenire, ci unul deja făcut”. Și totuși, Brady Corbet – care a mai regizat până acum „Vox Lux” (2018), cu Natalie Portman, un film despre destinul unei vedete pop supuse unei presiuni enorme, și „Copilăria unui lider” (2015), cu Robert Pattinson, un film îndrăzneț și răscolitor, premiat la Festivalul de la Veneția – își așază filmul cu inteligență și meticulozitate în contururi dramatice precise.
Corbet, care a scris scenariul filmului „Brutalistul” – nominalizat, de asemenea, la Oscar – împreună cu actrița, producătoarea și scenarista norvegiană Mona Fastvold, a prevăzut inclusiv o binevenită pauză între cele două părți ale acestui film cu o durată de 215 minute, pentru ca spectatorii să poată savura în tihnă povestea sa complexă și nuanțată.
Liman înșelător
Această dramă autentică își urmărește protagoniștii cu o răbdare și o atenție ireproșabile, făcând publicul să vibreze. László și Erzsébet Tóth ne impresionează în sine, prin demnitatea în fața suferinței, dar și prin refuzul în fața compromisului trivial care vine de atâtea ori spre ei în noua lume în care au fost strămutați. Totodată, cei doi soți devin simboluri vii ale nenumăraților oameni pentru care țara de adopție întruchipa, la prima vedere, suma visurilor, realizarea materială și finalul fricii și al disperării.
Lumea nouă, atât de plastic reprezentată de acea primă imagine răsturnată a Statuii Libertății, devine un nou liman al încercărilor, iar această Americă în care Laszlo Tóth ajunge (singur) în 1947, nu mai apare deloc ca țara tuturor posibilităților, ci ca un loc unde personalitatea, cultura, demnitatea unui om sunt nu disprețuite și anulate, ca în Europa cea răvășită de totalitarism, ci chestionate permanent și cântărite la bucată de orice samsar arogant, cu milioane de dolari în cont. Condiția străinului, de oriunde este venit, fragilitatea, nesiguranța, memoria unor traume fizice și sufletești ireversibile, umilințele frecvente, speranțele dejucate – totul se află în caliciul primitor și promițător cu care generoasa întindere americană își întâmpină nou-veniții, iar evenimentele tulburătoare care decid cursul vieții lui László și Erzsébet Tóth sunt captivant relatate.
Lumină și frumusețe
Despre „Brutalistul” s-a scris inclusiv că desfășoară, în cea mai mare parte, „viața unui om trecând prin fața ochilor noștri, ceea ce poate fi suficient de important”. Însă „Brutalistul” știe, în plus, să călătorească, grațios și răscolitor, între planuri total diferite, de la lumina care naște în mintea lui László maiestatea sobră a unei clădiri sau la nervurile sublime de pe suprafața unui bloc de marmură la agitația unui oraș în plină metamorfoză sau la ghemul toxic de relații dintr-o casă somptuoasă și o familie încremenită în culpabilități și trufie.
Dacă în Europa se înălțau deja clădiri construite de László Tóth, în America cei mai mulți se îndoiau de valoarea construcțiilor sale. În luptă permanentă cu acest munte de opacități, în prezența suferinței palpabile a soției lui, László Tóth se închide în creația sa, trăgând ușa cu furie între el și lume și plătind mereu tribut suferințelor sale vechi. De la interpretarea lui Adrien Brody, impecabil într-un alt rol reper al carierei după „Pianistul” (2002), la tulburătorul și rafinatul joc al lui Felicity Jones, de la prezența pregnantă a lui Guy Pearce în rolul provocatorului Harrison Lee Van Buren, filmul așterne în fața noastră o poveste relevantă și memorabilă.
Coloana sonoră teribil de inventivă și de puternică, pentru care compozitorul britanic Daniel Blumberg este nominalizat la Oscar, imaginea capabilă să taie, nu o dată, respirația, precum și scenografia superb stilizată fac din „Brutalistul” un spectacol total, creație a unui cineast care stabilește între el, public și povestea pe care i-o spune o căldură rară și profund emoționantă.
O epopee cu ecouri personale
Adrien Brody a povestit într-un interviu acordat bbc.com că documentarea pentru rolul arhitectului maghiar l-a ajutat să aprofundeze istoria propriei familii: „Prilejul de a afla mai multe despre greutățile și pierderile mamei și bunicilor mei, nevoiți să fugă din Ungaria în anii ’50 și să emigreze în Statele Unite, a fost minunat pentru mine”. Filmul s-a bucurat de o primire extraordinară din partea criticilor, care au scris că „Brutalistul” este „o epopee istorică a Americii, cu un volum tematic comparabil cu cel din «A fost odată în America» sau «Va curge sânge», cu vitalitatea filmelor clasice ale Hollywoodului și filmată cu energia și libertatea unui film independent. Un amestec unic, improbabil, dar care funcționează” (The Telegraph), un film „frumos, tulburător și straniu, cu interpretări răvășitor de bune” (The Times), o producție „solidă în toate sensurile, care ilustrează modul în care arta și frumusețea transcend spațiul și timpul” (The Hollywood Reporter).
O: The Brutalist, SUA/Marea Britanie/Ungaria, 2024 R: Brady Corbet D: Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Stacy Martin, Isaach De Bankolé, Alessandro Nivola.