Considerata de biserica a fi „intocmai cu apostolii”, pentru atributele ei, sfanta mironosita Maria Magdalena detine un loc de cinste in Biserica Ortodoxa.
Considerata de biserica a fi „intocmai cu apostolii”, pentru atributele ei, sfanta mironosita Maria Magdalena detine un loc de cinste in Biserica Ortodoxa.
Bestsellerul politist „Codul lui Da Vinci” (2003) a adus numele Mariei Magdalena pe buzele tuturor: cititorii se intrebau cat de adevarata e ideea casatoriei dintre Iisus si aceasta, cercetatorii biblici subliniau ca teoria a fost demontata de mult, si toata lumea discuta aprins pe tema Evangheliei apocrife a Mariei (descoperita in 1896, intr-o piata de antichitati din Cairo). „Cine a fost Maria Magdalena, cu adevarat?” este o intrebare cu un raspuns complex, pe care documentarul de fata incearca sa il dea.
Pe urmele Bibliei
Cele patru Evanghelii o amintesc frecvent pe Maria Magdalena, in episoade importante care il implica pe Iisus Hristos. Maria din Magdala (un oras pe tarmul vestic al Marii Galileei – Lacul Tiberiada de astazi) e descrisa drept unul din discipolii Mantuitorului: dupa ce acesta a scos din ea sapte demoni, i-a urmat pe Iisus si pe apostoli prin Galilea, si i-a ajutat din propria avere. A mers la Ierusalim, a fost martora la crucificare, a venit a doua zi la mormant si a fost prima persoana careia i s-a aratat Mantuitorul, dupa Inviere.
Evangelia apocrifa a Mariei – scrisa in secolul II de o secta crestina – ii acorda acesteia un loc privilegiat intre apostoli. Unii cercetatori biblici considera ca liderii catolici au prezentat eronat importanta ei, pentru a se asigura ca femeile nu vor avea un rol de conducere in Biserica. Aceasta subminare a fost definitivata in 591, cand Papa Grigore I tinea o predica in care o identifica pe Maria Magdalena cu Maria din Betania (sora lui Lazar, cel inviat din morti) si cu femeia pacatoasa care a uns cu mir picioarele lui Iisus intr-o celebra scena biblica (Luca, 7: 37-38). De atunci inainte, Maria din Magdala a devenit „prostituata din Biblie”, reprezentarile ei artistice (in pictura, cinematografie si literatura) reflectand aceasta conceptie gresita.
de Monica Popescu