Distribuitorii români Independența Film și Bad Unicorn aduc pe marile noastre ecrane cel mai nou film al celebrului regizor japonez Hayao Miyazaki (deținător de două premii Oscar, unul pentru „Spirited Away” și al doilea pentru întreaga activitate). „The Boy and the Heron” (cu titlul original „Kimitachi wa dô ikiru ka”) a avut premiera internațională în septembrie, la Festivalul de la Toronto, unde a devenit prima animație care-a fost proiectată ca film de deschidere.
După dispariția mamei sale într-un incendiu, Mahito Maki (voce: Soma Santoki), un băiat de 11 ani, trebuie să părăsească orașul Tokyo pentru a trăi la țară, în sătucul în care a crescut mama lui. El se intalează, împreună cu tatăl său, într-o casă veche pe un domeniu imens unde întâlnește un cocostârc cenușiu. Pasărea vorbitoare îl va ajuta pe Mahito să înțeleagă lumea care-l înconjoară.
La noi, pelicula „The Boy and the Heron” va intra în cinematografe pe 22 decembrie 2023.
Trailer „The Boy and the Heron”:
Special pe coloana sonoră a animației „The Boy and the Heron”
Coloana sonoră a filmului a fost compusă de colaboratorul de lungă durată a lui Hayao Miyazaki, Joe Hisaishi, care a scris pentru noua animație 37 de melodii. Dar tema centrală a coloanei sonore a fost scrisă și interpretată de muzicianul japonez Kenshi Yonezu, care colaborează cu Studioul Ghibli încă din 2018, când l-a cucerit pe Miyazaki cu „Paprika”, compoziția sa pentru Jocurile Olimpice de Vară din 2020, de la Tokyo. Pentru „The Boy and the Heron”, Kenshi Yonezu a compus „Spinning Globe”.
Kenshi Yonezu interpretând live „Spinning Globe”:
O falsă referință și un succes real
Titlul japonez al peliculei „Kimitachi wa dô ikiru ka”, în traducere „Cum trăiești?”, face referire la cartea omonimă din 1937, semnată de Genzaburō Yoshino, care apare în film, volum considerat ca fiind unul de bază pentru adolescenții japonezi și pe care însuși Hayao Miyazaki a citit-o în tinerețe. Dar povestea nu are legătură cu cartea, este de fapt o istorie semiautobiografică a cineastului, aducând pe ecran întâmplări din propria lui copilărie. După lansarea filmului, cartea a cunoscut un reviriment neașteptat în Japonia: s-au epuizat imediat exemplarele aflate pe piață, s-a retipărit, iar editura a anunțat apoi că a vândut aproape două milioane de copii, devenind cel mai vândut titlu din istoria editurii.
„The Boy and the Heron” și geneza sa îndelungată
Aproximativ 7 ani a durat producția migăloasă a noii animații semnate de Hayao Miyazaki și celebrul Studio Ghibli. Au contribuit la această durată nu numai lucrul în tihnă al creatorului, dar și provocările aduse de pandemia de COVID-19.
În tot acest timp, întregul proiect a fost ținut de toată lumea în mare secret.
În 2021, cu ocazia promovării peliculei sale, „Earwig and the Witch” (cu titlul japonez „Âya to majo”), regizorul Gorô Miyazaki a vorbit cu redactorii de la AlloCiné despre animația la care lucra tatăl lui, Hayao Miyazaki.
„Primul lucru pe care vi-l pot spune este că nu știe nimeni când va termina filmul. Tatăl meu va avea 80 de ani în câteva zile și lucrează fără să se grăbească, în ritmul său. Nu are nevoie de presiuni inutile. Ceea ce pot să vă mai spun este că am văzut câteva imagini din film și am fost uluit să descopăr ce imaginație bogată poate să aibă la această vârstă. Energia sa creativă a rămas și acum la fel de impresionantă”, a declarat Gorô Miyazaki.
La rândul său, producătorul Toshio Suzuki, colaborator de lungă durată a lui Hayao Miyazaki și al regretatului Isao Takahata, spunea în 2020 că aveau abia 36 de minute din film, și că ritmul de lucru este de un minut pe lună:
„Noi desenăm în continuare totul de mână și avem nevoie de mult timp pentru că avem multe decoruri. Evident că lucrăm și cu animatori. În general, pentru filmele de până acum, colaboram cu opt desenatori din Toronto. Pentru animația la care lucrează acum Hayao Miyazaki, avem 60 de animatori și ne-am propus să realizăm un minut de animație pe lună. Asta înseamnă 12 minute pe an. De fapt, lucrăm la acest proiect de trei ani, deci avem 36 de minute de film. Sperăm că îl vom termina în următorii trei ani”.
Întreaga producție a fost nu numai extrem de laborioasă, ci și o adevărată provocare din punct de vedere financiar. Conform aceluiași Toshio Suzuki, bugetul a venit de la urcarea filmelor Ghibli pe platformele de streaming. La noi, animațiile lui Hayao Miyazaki sunt disponibile abonaților Netflix. Dar cu toți banii intrați în producție, Toshio Suzuki spune că „The Boy and the Heron” a ajuns unul dintre cele mai scumpe filme făcute vreodată în Japonia.
„The Boy and the Heron” – ultimul film al lui Hayao Miyazaki?
Povestea cu „ultimul film” al lui Hayao Miyazaki este destul de veche, iar cineastul nipon este la al nuștiucâtelea „ultim film”.
Legenda vie a animației japoneze și-a anunțat ultima dată ieșirea la pensie în septembrie 2013. La conferința de presă de la Festivalul de Film de la Veneția, unde își lansa „The Wind Rises”, Miyazaki a declarat, preluat de Entertainment Weekly: „Știu că am mai spus de multe ori în trecut că o să mă retrag. Mulți dintre voi probabil vă spuneți: «Iese iar la pensie». Dar de data asta e serios”.
„Seriozitatea” însă nu a durat prea mult. S-a apucat de scurtmetrajul „Boro the Caterpillar”, care a fost lansat în 2018. Și din 2016 schița noul proiect care a intrat în lucru un an mai târziu. Decizia sa de a se întoarce la masa de lucru a fost imortalizată într-un documentar realizat de Kaku Arakawa și intitulat: „Never-Ending Man: Hayao Miyazaki”.
Acum, IndieWire a aflat de la vicepreședintele Studioului Ghibli, Junichi Nishioka, că, în ciuda zvonurilor cu pensionarea, el și colegii lui nu consideră „The Boy and the Heron” ca fiind ultimul film al lui cineastului nipon. Mai ales că Hayao Miyazaki vine în fiecare zi la birou, are noi idei de filme și nu se dă deloc în vorbă despre vreo pensionare…