Prezentat în premieră la Festivalul internațional de film de la Veneția, filmul „Maria”, cu Angelina Jolie în rolul legendarei Maria Callas, a fost aplaudat îndelung și s-a estimat deja că o va poziționa pe actriță, anul viitor, în competiția pentru premiul Oscar.
Filmul biografic „Maria”, regizat de Pablo Larraín, urmărește povestea vieții Mariei Callas, supranumită „La Divina” și „Regina operei”, și considerată de mulți cea mai mare cântăreață de operă din lume, în ultimele sale zile de viață, în Parisul anilor ’70 (cântăreața a încetat din viață pe 16 septembrie 1977, la 53 de ani – n.r.).
„Maria” este cel de-al treilea film biografic dedicat de regizorul Pablo Larraín unei figuri feminine după „Jackie” (2016), cu Natalie Portman în rolul lui Jackie Kennedy, și „Spencer” (2021), cu Kristen Stewart în rolul prințesei Diana, care le-au adus nominalizări la Oscar protagonistelor lor. Angelina Jolie a primit în anul 2000 Oscarul pentru rolul secundar din „Tinerețe furată” (1999) și a fost nominalizată în 2009 pentru „Provocarea” (2008).
Transpunere totală
Actrița a povestit că a petrecut șapte luni pregătindu-se pentru rol. „Eram teribil de emoționată”, a explicat ea despre modul în care a învățat să cânte muzică de operă. „Am petrecut aproape șapte luni antrenându-mă, pentru că atunci când lucrezi cu Pablo nu poți face nimic pe jumătate. El îți impune, în cel mai minunat mod, să-ți duci munca până la capăt, să înveți și să te antrenezi cu adevărat”.
Criticii au fost încântați mai mult de jocul Angelinei Jolie decât de filmul în sine. Stephanie Bunbury de la deadline.com a scris: „Între adevărata divă și Angelina Jolie există o potrivire aproape magică: dureros de slabă, dar încă frumoasă, cu mândrie aristocratică, imprevizibil de bună sau de egoistă, îndreptându-se ușor, dar periculos, spre pierderea rațiunii. Implicarea actriței în această creație este evidentă în fiecare moment”. Recenzia a mai apreciat că povestea s-a încheiat într-o notă destul de diferită de celelalte filme ale regizorului, scriind: „«Maria» spune o poveste fascinantă, dar îi lipsește acea situare la limită proprie filmelor anterioare ale lui Larraín”.
La rândul său, Financial Times a lăudat implicarea totală a Angelinei Jolie în acest rol, descriind-o drept o „Callas plină de farmec”, dar a pus la îndoială emoția transmisă, în ansamblu, de film, scriind: „Angelina Jolie surprinde farmecul, spiritul și patosul celei care a fost «La Callas», dar rămâne distantă din punct de vedere emoțional. Totuși, există o fascinație în a privi cea mai celebră voce din muzica de operă sincronizată cu cele mai faimoase buze de la Hollywood, deși producătorii spun că și vocea autentică a Angelinei Jolie este acolo, undeva”. Financial Times a descris-o pe Angelina Jolie drept o „Callas plină de farmec”, deși a pus la îndoială emoția transmisă, în ansamblu, de film.
O voce care ajungea la ceruri
„Drama lui Pablo Larraín despre legendara soprană greacă Maria Callas, născută în America, începe în ziua morții ei, 16 septembrie 1977. Subțire ca un spectru, îmbrăcată într-o cămașă de noapte albă, diva privește liniștită pe fereastra apartamentului ei grandios din Paris. Filmul se întoarce apoi cu o săptămână înainte, surprinzând câteva episoade cheie din viața lui Callas. Simțind că viața ei a devenit o închisoare, Maria străbate zilele luând un cocktail de energizante și calmante, mănâncă puțin, obsedată în continuare de silueta sa, și îi tratează pe cei doi oameni care au avut mereu grijă de ea – menajera sa, Bruna (Alba Rohrwacher), și majordomul și șoferul ei, Feruccio (Pierfrancesco Favino) – ca pe niște vasali al căror unic scop este să-i satisfacă ei capriciile. Deși are 53 de ani și nu a mai cântat în public de patru ani și jumătate, ea rămâne o artistă totală, alimentată și consumată de harul vocii ei, atât de sublimă și de pură, încât ajunge până la ceruri. Filmul «Maria» este plin de operă, în special de Verdi, Rossini și Puccini, pe care Callas i-a avut în repertoriu. De fiecare dată când o arie se aude pe coloana sonoră, suntem cuprinși de forța vocii ei, iar Jolie se sincronizează ireproșabil cu nuanțele splendorii vocale a lui Callas. Maria nu-și poate asculta vechile discuri, îndurerată de perfecțiunea de altădată a vocii sale. «Publicul se așteaptă la miracole, dar eu nu mai pot face minuni», spune ea tristă. Maria este acum o legendă care trăiește din fumul amintirilor, precum Norma Desmond din «Sunset Boulevard». Filmat de marele Edward Lachman, «Maria» are o căldură vizuală tomnatică, frumoasă și seducătoare, iar flashback-urile în alb-negru și color refac trecutul Mariei într-un mod care ne lasă cu tot atâtea întrebări, cât și răspunsuri”, a scris și variety.com.
Regizorul Pablo Larraín a spus: „Acest film este cea mai personală lucrare a mea de până acum. Este o imaginare creativă și un portret psihologic al Mariei Callas care, după ce și-a dedicat viața spectacolelor pentru publicul din întreaga lume, hotărăște, în sfârșit, să-și găsească propria voce, propria identitate și să cânte pentru ea însăși. Sunt profund onorat să spun această poveste și să o împărtășesc cu publicul din întreaga lume, așa cum a făcut și Maria cu viața ei”.
Filmul poate fi văzut în cinematografe începând cu 20 decembrie
O: Maria, Italia/Germania/Chile/SUA, 2024 R: Pablo Larraín D: Angelina Jolie, Valeria Golino, Kodi Smit-McPhee, Pierfrancesco Favino, Alba Rohrwacher, Vincent Macaigne, Caspar Phillipson.