În cadrul Nopții albe a filmului românesc de pe TVR 3, de sâmbătă, 28 mai, vor fi difuzate și celebrele pelicule ale Adinei Pintilie “Touch Me Not”, film premiat cu Ursul de Aur la festivalul de la Berlin, “Nu te supăra, dar...” și “Oxigen”, precum și scurtmetraje de tip experimental ale altor tinere regizoare din România.
Programul de pe TVR 3 este unul “mamut”, durând de la ora 22.00 a serii de sâmbătă, până duminică dimineața, la ora 5.40. Vizionarea-maraton va pune la încercare rezistența și dragostea de cinema a cinefililor înveterați, însă și a telespectatorilor care doresc să afle mai multe despre un sector mai “de nișă”, dar care în ultimii ani și-a câștigat, prin premiile obținute, o celebritate masivă la nivel internațional.
Seria “Noaptea albă a filmului românesc” este prezentată de canalul TVR 3 în ultima noapte de sâmbătă spre duminică a fiecărei luni și este dedicată câte unui nume deja celebru și prestigios din tânăra generație de regizori și creatori români. De data aceasta, a venit rândul cineastei Adina Pintilie (născută în 1980 la București), ajunsă la celebritate odată cu câștigarea distincției supreme a Festivalului de Film de la Berlin, Ursul de Aur, în anul 2018, cu filmul “Touch Me Not”.
Scandal monstru în 2018
Adina Pintilie a reușit să se impună drept una dintre vocile cele mai puternice și originale ale tinerei generații de regizori de film români, afirmată masiv în ultimele decenii pe plan internațional, așa-numitul “nou val” de cineaști sau Noul Cinema Românesc. După o lungă, bogată și prodigioasă activitate în zona de scurtmetraje și mediumetraje experimentale, cu o încărcătură avangardistă, consacrarea a venit odată cu câștigarea Ursului de Aur la Berlin în 2018 cu filmul de lungmetraj “Touch Me Not”.
Controversa și scandalul stârnite de decernarea acestui premiu, în iarna târzie de acum patru ani, nu au fost deloc neglijabile, pelicula fiind întâmpinată cu neîncredere, cu respingere, chiar și cu accese de violență de limbaj, ori de către spiritele mai pudibonde, ori de către cei mai puțin familiarizați cu subtilitățile cinemaului de artă și experimental, ori de către, pur și simplu, “gardienii” autoproclamați ai unei așa-zise purități morale și ideologice “a neamului”.
Succes de critică și public în 2019
Receptarea critică extrem de favorabilă, odată cu premierele occidentale de pe parcursul lui 2018, precum și intensa și profesionista campanie de mediatizare ocazionată de premiera și difuzarea în cinematografele românești, care au avut loc în primăvara lui 2019, au făcut, însă, ca aceste “asperități” să se atenueze, iar filmul “Touch Me Not” să devină, pe parcursul acelui an, nu numai un succes de critică, ci chiar și unul de public, ceea ce este mai rar.
Publicul român s-a îmbulzit să vadă această meditație despre relația sinelui cu corpul, această analiză a sexualității non-normate și alternative, acest research în zona noilor zone ale eroticului și a, în ultimă instanță, noilor forme ale umanului – acele “atitudini posibile în fața vieții”, despre care vorbea André Gide, realizate într-o manieră experimentală, cu adevărat inovatoare, ceea ce, oricum am lua-o, constituie un “miracol” cinematografic.
“Viitorul aparţine femeilor”
Într-un articol publicat în anul 2010, intitulat “Valul de după Noul Val” și în care solicitam părerea criticilor de film și a specialiștilor avizați despre următoarele nume de succes ale noii generații de cineaști români, “the next big things”, trăgeam concluzia că “viitorul aparţine femeilor”, majoritatea numelor indicate făcând parte din zona feminină a tinerei generații de regizori.
Adina Pintilie era numele cel mai des menționat de specialiști, ea având deja la activ un mănunchi de scurtmetraje de excepție la acel moment, alături de alte nume precum: Ioana Uricaru, Iulia Rugină, Ivana Mladenovici, Eva Pervolovici, Ana Lungu. Timpul a confirmat, pe parcursul trecerii ultimului deceniu, acest fapt și toate aceste nume, lor alăturându-li-se, în ultimii ani, și alte tinere regizoare, cum ar fi Alina Grigore (actriță, dar și autoare a filmului “Blue Moon” / Crai nou”) și Monica Stan (“Imaculat”).
Următorul proiect: “Moartea și Fecioara”
Cariera Adinei Pintilie, în vârstă în prezent doar de 42 de ani, nu se oprește și nu se va opri însă aici, odată cu acest mare succes cu “Touch Me Not”. Cineasta a anunțat mai de mult noul său proiect, “Moartea și Fecioara” / “Death and the Maiden” (aluzie la celebrul cvartet de coarde scris de Schubert, care-a dat titlul și unei piese de teatru a chilianului Ariel Dorfman, ecranizată în 1994 de Roman Polanski), o nouă explorare “alternativă” a intimității umane și a “complicatelor” relații de cuplu.
Să spunem și că, în acest an, Adina Pintilie reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneţia, proiectul său „Tu eşti un alt Eu: O catedrala a corpului” / “You are another Me: A cathedral of the body” putând fi văzut, până pe 27 noiembrie, la cea de-a 59-a ediţie a prestigioasei manifestări artistice din Lagună.
Proiectul creat de Adina Pintilie şi curatoriat de Cosmin Costinaş şi Viktor Neumann a fost selectat să reprezinte România la acest prestigios eveniment în urma unui concurs naţional organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român.
“Filmul meu este o invitaţie la dialog”
Conform realizatorilor, proiectul „Tu eşti un alt eu – O catedrală a corpului”, împreună cu lungmetrajul “Touch Me Not”, fac parte din proiectul artistic multi-platformă “Touch Me – De Corpus Europae”, o cercetare artistică despre intimitate şi corp în lumea contemporană, începută în 2010 şi adusă treptat la cunoştinţa publicului.
„Corpul nostru, intimitatea, sexualitatea sunt aspecte esenţiale ale vieţii şi identităţii noastre, totuşi ne este atât de greu să vorbim despre ele, fiind înconjurate de atâtea tabuuri şi blocaje. Filmul meu este o invitaţie la dialog. Te invită pe tine, spectatorul, să îţi pui la îndoială propriile idei despre intimitate, sexualitate, corp, să fii curios despre Celălalt, care e diferit de tine, şi să-ţi exerciţi capacitatea de empatie, de a te pune în pielea Celuilalt”, spune Adina Pintilie cu ocazia acestor difuzări-eveniment de pe TVR 3.
În cronica din 2018 a filmului “Touch Me Not”, intitulată “Amintiri din post-uman sau Dincolo de bine şi de rău”, scriam: “«Touch Me Not» al Adinei Pintilie funcţionează foarte bine ca o colecţie de secvenţe din viitorul post-uman al speciei, cel spre care apariţia şi convieţuirea cu «inteligenţa artificială» ne-mpinge, vrem, nu vrem. Ca (mai) totdeauna, filosoful la care trebuie în primul rând să ne raportăm este germanul Nietzsche (…). Oricum, este, în ultimii ani, filmul cu cea mai puternică încărcătură filosofică din cinematografia universală”.
Îndrumată de Dan Nuțu
Dar să detaliem puțin conținutul acestui program-maraton de pe TVR 3. Seara se deschide, la ora 22.00, cu un interviu cu Adina Pintilie, care servește ca introducere în ceea ce va urma, iar filmele sunt difuzate apoi în ordine cronologică, putându-se urmări astfel evoluţia şi dezvoltarea proiectelor artistice ale importantei regizoare.
Urmează primele sale scurtmetraje, de institut sau realizate imediat după terminarea școlii, printre care “Balastiera #186” (2009; ora 23.05), “Oxigen” (2010; ora 23.30) și multipremiatul “Nu te supăra, dar…” (documentar, 2007, realizat în cadrul programului de film documentar Aristoteles Workshop, inițiat și coordonat de legendarul Dan Nuțu; ora 0.05). Capodopera “Touch Me Not” / “Nu mă atinge-mă” este difuzată de la ora 1.15.
“Cui i-e frică de filmul experimental?”
Urmează, de la ora 3.20, ceva cel puțin la fel de interesant, în ultima parte a maratonului cinematografic de la TVR 3: sub genericul “Viitorul e fluid – Voci feminine inovatoare în cinemaul românesc recent” va fi difuzat un calup de film experimental românesc recent, curatoriat de Adina Pintilie şi Oana Ghera, cuprinzând creații exclusiv ale unor regizoare şi artiste de origine română, așadar de gen feminin.
Printre numele ale căror titluri au fost selectate se află Alina Manolache, Teona Galgoțiu, Veda Popovici, The Bureau of Melodramatic Research (Irina Gheorghe și Alina Popa), Andreea Borțun (“When Sun Meets Dawn”, scurtmetraj nominalizat și la Gopo anul acesta), Carmen Lidia Vidu. Semnalăm scurtmetrajul de școală al Evei Pervolovici, tânără cineastă cu o frumoasă carieră internațională, “Filmele mele nefăcute” / “My Undone School Films” (2007), programat la ora 5.15.