Leonardo da Vinci a visat la zbor inca de la 1400, iar documentarul de fata incearca realizarea masinariilor sale, folosind doar materiale disponibile in urma cu 600 de ani.
Leonardo da Vinci a visat la zbor inca de la 1400, iar documentarul de fata incearca realizarea masinariilor sale, folosind doar materiale disponibile in urma cu 600 de ani.
Leonardo da Vinci (1452-1519) a fost un om renascentist, prin excelenta. „Homo universalis”, el excela in numeroase domenii: pictura, inginerie, anatomie, botanica, matematica, optica sau pirotehnie (pentru a numi doar cateva). Dincolo de capodopere ca Mona Lisa si Omul vitruvian, el a lasat in urma circa 13.000 de pagini de jurnal, multe scrise invers, in oglinda, si continand de la insemnari minore (ca liste de cumparaturi), la desene complexe pentru tancuri, incaltari destinate mersului pe apa sau studii de plante.
Inventii
Dintre acestea, se remarca masinariile de zbor imaginate de artist. Din 1490 incolo, Leonardo a inceput sa studieze zborul pasarilor si posibilitatea omului de a zbura folosind aceleasi metode. Intelegand ca greutatea corpului uman nu poate fi sustinuta de simple aripi atasate, da Vinci a creat (pe la 1487) ornitopterul: pasagerul este intins pe o platforma si manipuleaza doua aripi cu ajutorul unor manivele, pedale si scripeti. Alte schite imaginau masini zburatoare dotate cu vasle, operate de piloti stand in picioare (care ar fi operat un piston cu capul) sau avand o scara care se strangea dupa decolare. Pe la 1500, Leonardo proiecta un planor, pe care probabil l-a construit si chiar l-a testat. „Marea pasare va zbura pentru prima data de pe Muntele Ceceri si va umple universul de uimire”, scria da Vinci in unul din caietele sale. Legenda spune ca unul din elevii maestrului a testat aparatul si si-a rupt un picior, prabusindu-se cu el.
Proiectele zburatoare ale lui Leonardo au dat gres deoarece acesta presupunea, eronat, ca oamenii ar avea destula forta pentru a copia zborul inaripatelor. In plus, el era convins ca pasarile se inalta batand din aripi in jos si inapoi, cand – de fapt – ele zboara la fel ca un avion: se ridica de la sol deoarece presiunea aerului este mai mica deasupra aripilor si mai mare dedesubt, obtinandu-se portanta.
de Monica Popescu