Cu trimiteri la ororile nazismului vazute din perspectiva tinerei generatii de germani, pelicula "Cititorul" ne-o aduce pe Kate Winslet intr-un rol de Oscar.
Cu trimiteri la ororile nazismului vazute din perspectiva tinerei generatii de germani, pelicula "Cititorul" ne-o aduce pe Kate Winslet intr-un rol de Oscar.
2008 a marcat o noua tendinta in materie de filmografie de sfarsit de an. Mai exact, sase productii avand ca tema Al Doilea Razboi Mondial si/sau regimul nazist au fost lansate pe marele ecran la finele lui 2008 si inceputul lui 2009: „The Boy in the Striped Pyjamas”, „Operatiunea Valkyrie”, „Good”, „Defiance”, „Adam Resurrected” si „Cititorul”. Filmele sumbre cu trimitere la Holocaust s-au intrecut in cursa pentru Oscar (in anii trecuti exemple ca „Alegerea Sophiei”, „Lista lui Schindler” sau „Pianistul” au si castigat-o), dar numai „Cititorul” a cucerit mai multe locuri pe lista nominalizatilor.
Filmul (bazat pe romanul de succes din 1995 al lui Bernhard Schlink) a fost deja premiat la Globurile de Aur si la Premiile Academiei Britanice de Film si Televiziune si are cinci nominalizari la Oscar. Pelicula a transformat-o pe Kate Winslet in favorita la titlul de „Cea mai buna actrita in rol principal” a anului (britanica are deja un BAFTA si un Glob de Aur pentru „Cititorul”).
Iubire cu iz literar
Protagonistul peliculei este Michael Berg (Ralph Fiennes), un avocat al carui trecut l-a marcat profund din punct de vedere emotional. In adolescenta traita la finele anilor ’50, Michael (David Kross) a avut o relatie pasionala cu taxatoarea de tramvai Hanna Schmitz (Kate Winslet). Ea ii oferea lectii de amor, el se credea indragostit si ii citea ascultator din „Odiseea”, „Aventurile lui Huckleberry Finn” si „Doamna cu catelul”. O relatie clar lipsita de viitor se termina la fel de brusc cum incepe: Hanna dispare si Michael sufera in tacere timp de opt ani.
In facultate, tanarul student la drept o revede pe aceasta intr-un tribunal german: Hanna a fost in tinerete gardian intr-un lagar nazist si e acuzata de crime de razboi. Secretul care sta intre condamnarea ei la inchisoare si eliberarea prompta ajunge sa cantareasca greu pentru Michael, care realizeaza ca – la fel tanara generatie de germani – se simte obligat sa condamne trecutul, dar e captiv intre a pedepsi (si, astfel, a nu intelege) si a ierta (adica a ignora vocilor celor morti in lagare).
de Monica Popescu