Dincolo de titlurile importante aşteptate la Festivalul de Film ajuns la a 64-a ediţie („The Tree of Life”, „Melancholia” sau „The Skin I Live In”), Cannes-ul ne oferă şi anul acesta câteva filme controversate sau ciudate.
Filmul regizorului austriac debutant Markus Schleinzer are în centru un pedofil de 35 de ani pe nume Michael (Michael Fuith), care ţine prizonier în pivniţa casei sale un puşti de 10 ani, Wolfgang (David Rauschenberger). Michael are aparent o viaţă normală (merge la muncă, găteşte şi spală vasele), dar înainte de culcare îl violează pe băiatul ţinut captiv. Schleinzer ştie să lucreze cu copiii: el i-a ales şi i-a pregătit pe puştii din „The White Ribbon” (2009). Pelicula promite deja să creeze discuţii intense pe holurile de la Cannes.
Este un film franţuzesc alb-negru şi mut, care intră în competiţia oficială pentru Palme d’Or şi deja The Weinstein Company (studioul care a stat în spatele succeselor recente „The Fighter” şi „Discursul regelui”) negociază pentru a cumpăra drepturile de distribuţie în SUA şi în lume. Se doreşte lansarea peliculei în timpul potrivit pentru a intra în cursa pentru Oscar. În film e vorba despre actorul George Valentin (Jean Dujardin) a cărui carieră e în declin după apariţia filmelor cu sonor, în timp ce tânăra Peppy Miller (Bérénice Bejo) speră să devină celebră în noile pelicule vorbite. Din distribuţie mai fac parte John Goodman, James Cromwell şi Penelope Ann Miller. Regizorul Michel Hazanavicius îşi dorea să facă un film mut de mulţi ani, fascinat fiind de tehnica ce promova imaginea şi nu dialogul.
Despre acest film inspirat de basmul „Frumoasei din Pădurea Adormită” nu se ştiau prea multe înainte de premiera de la Cannes, unde a şocat şi a generat reacţii contradictorii. Protagonista Emily Browning a fost lăudată pentru rol, scriindu-se că merită să plece acasă cu trofeul pentru cea mai bună actriţă. Dar pelicula în sine a fost fie condamnată, fie lăudată pentru amestecul bizar de nuditate frontală feminină şi masculină, droguri, prostituţie şi sex. Pe ecran, o vedem pe Lucy (Emily Browning), o studentă care îşi plăteşte facultatea acceptând tot felul de slujbe ciudate: de la experimente medicale, la prostituţie practicată puţin altfel. Fata este adormită şi se lasă în puterea domnilor în vârstă care o cumpără pentru o noapte şi care îi pot face orice, în afară de penetrarea propriu-zisă.
În afara competiţiei va fi vizionat şi acest film, regizat de Xavier Durringer, în care e urmărită ascensiunea la putere a preşedintelui francez Nicolas Sarkozy (a cărui soţie presupus însărcinată nu va veni la Cannes, pentru a promova „Midnight in Paris”, al lui Woody Allen, în care are un rol). Preşedintele (jucat de Denis Podalydès) e văzut plângându-se de înălţimea lui, comparându-se cu un Ferrari şi pierzându-şi soţia de atunci, Cécilia (cei doi au fost căsătoriţi din 1996 până în 2007), în braţele amantului (şi actualului ei soţ), Richard Attias. Rămâne de văzut dacă Sarkozy va fi prezent pe covorul roşu.
Criticii au fost extrem de impresionaţi de pelicula bazată pe romanul din 2003 al britanicei Lionel Shriver şi spun că protagonista Tilda Swinton are şanse substanţiale la un premiu. În film e urmărită Eva (Tilda Swinton), o mamă al cărei fiu – Kevin (Ezra Miller) – şi-a omorât colegii şi profesorii de liceu. Acum, ea trăieşte izolată, ferindu-se de vecinii de cartier şi rememorând copilăria băiatului (care de mic se comporta ciudat) şi relaţia ei cu tată acestuia (John C. Reilly). Criticii laudă şi pelicula în sine, dându-i şanse mari la Palme d’Or, înaintea vizionării restului producţiilor din concurs.